ENGAGEMENT OF TEACHERS IN HIGHER EDUCATION: IMPLEMENTING BLENDED LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p951-969

Keywords:

Teaching engagement, Blended learning, Active methodologies.

Abstract

The teaching and learning environment has undergone changes. This social movement, as well as professional, impacts on the performance of the teacher, who takes on a different role, becoming a curator of content and mediator of the formative process, which often develops through active methodologies, pedagogical practices that put the student at the center of the formative process, transforming him into the protagonist of his learning. Among the several existing active methodologies, we find the blended learning, focus of the present study. With all these changes in the processes of learning and teaching, the teacher has had little time to think, to plan, and to understand, often, about his own role, which ends up influencing the level of teacher engagement in his activities. So, how do teachers engage in the transition from traditional to hybrid teaching in higher education? The research sought to identify the level of teacher engagement when experiencing the implementation of hybrid teaching, learning by projects and problem, in two higher courses. The objective was also to understand how teachers engage in a methodological change and to describe how students perceive this engagement. The data were collected through a weekly teacher apprenticeship and the application of the teacher engagement scale. We use the theoretical and descriptive analysis. The results showed that teachers were positively involved in the process of methodological transition, but that 20% still perceived that they were happier in the traditional model of teaching, demonstrating that a portion of teachers feel uncomfortable in this scenario.

Author Biographies

Ernandes Rodrigues do Nascimento, Faculdade Imaculada Conceição do Recife - FICR Grupo UBEC - União Brasileira de Educação Católica

Professor Certificado Google Nível Trainer. Diretor Acadêmico, Professor Universitário, Conteudista para EAD, Pesquisador, Procurador Institucional e Avaliador de Cursos (INEP). Experiência com: Direção de IES; Coordenação de Curso Superior; Coordenação Acadêmica de Polo EAD e Tutoria Presencial e Virtual. Foi membro do Grupo de Pesquisa MKP (Centro de Estudos em Marketing e Pessoas) do PROPAD - CCSA/DCA - UFPE durante os anos de 2013 e 2014 e do Grupo de Pesquisa Mídias Digitais e Mediações Interculturais entre os anos 2017 e 2018. Em novembro de 2018 passou a integrar o Laboratório de Pesquisa e Prática - Educação, Metodologias e Tecnologias - Educat, coordenado pela Profa. Maria Auxiliadora Soares Padilha e pelo Prof. Marcos Alexandre de Melo Barros. E em outubro de 2019 se tornou pesquisador no Núcleo de Estudos e Pesquisa de Práticas Inovadoras (NEPPI)

Isabel Pauline Lima de Brito, INSTITUTO FEDERAL DE PERNAMBUCO - RECIFE

Possui graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caruaru (1997), graduação em Comunicação Social - Jornalismo pela Faculdade do Vale do Ipojuca (2007) e mestrado em Lingüística pela Universidade Federal da Paraíba (2016). É professora ativa permanente do INSTITUTO FEDERAL DE PERNAMBUCO - RECIFE desde julho de 2010. Tem experiência na área de Lingüística e Educação e é doutoranda em Educação pelo programa EDUMATEC da Universidade Federal de Pernambuco.

Maria Auxiliadora Soares Padilha, UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO - UFPE

Professora associada para atividades de Educação a Distância da Universidade Federal de Pernambuco. Possui graduação em Pedagogia (1997), mestrado em Educação (2001) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2006). Pós- Doutorado pela Universidade de Santiago de Compostela, na Espanha. Pesquisa e atua sobre Coreografias Didáticas e Institucionais, Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação para Educação com ênfase em Didática, Inovação Pedagógica e Metodologias Ativas, Educação a Distância, Inclusão Digital, processos de ensino e aprendizagem e formação de professores. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica da UFPE. Foi Coordenadora do Programa Institucional de Inovação Pedagógica da Universidade Federal de Pernambuco e coordena, desde 2011 o Programa de Extensão Proi-Digital.

References

ADAMS, Patricia. GRINGAS, Happy. Blended Learning & Flipped Classrooms: A Comprehensive Guide (Teaching & Learning in the Digital Age). The Part-Time Press, 2017.

BACICH, Lilian. MORAN, José. Metodologias Ativa para uma Educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BACICH, Lilian., NETO, Adolfo. Tanzi. TREVISANI, Fernando. de Melo. Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARBOUR, Rosaline. Grupos Focais. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BARKLEY, Elizabeth. F. Student engagement techniques: A handbook for college faculty. John Wiley & Sons, 2009.

BONAMINO, Alice Maria Catalano. OLIVEIRA, Lúcia. Helena Gazólis. Estudos longitudinais e pesquisa na educação básica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.34, n.3, p. 527-544, set./dez, 2013.

BERGMANN, Jonathan. SAMS, Aaron. Sala de Aula Invertida - Uma Metodologia Ativa de Aprendizagem. São Paulo: LCT, 2015.

CAMARGO, Fausto. DAROS, Thuinie. A Sala de Aula Inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.

CHRISTENSEN, Clayton M. HORN, Michael B. STAKER, Heather. Ensino Híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute, 2013.

CRESWELL, John. W. Projeto de Pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2010.

FILATRO, Andrea. CAVALCANTI, Carolina Costa. Metodologias Inov-ativas: na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2018.

HORN, Michael. B. STAKER, Healther. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

KLASSEN, Robert Mark. YERDELEN, Sündüs. DURKSEN, Tracy. Lyn. Measuring Teacher Engagement: Development of the Engaged Teachers Scale (ETS). In: Frontline Learning Research, vol. 2. pp. 33-52, 2013. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/259911934_Measuring_Teacher_Engagement_Development_of_the_Engaged_Teachers_Scale_ETS>. Acesso em: 03 mar. 2019

KAHN, WILLIAM A. “Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work.” Academy of Management Journal, vol. 33, no. 4, pp. 692–724, 1990.

LEAL, Edvalda Araújo. MIRANDA, Gilberto José. CASA NOVA, Silvia Pereira de Castro Revolucionando a Sala de Aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem. São Paulo: Atlas, 2018.

MARTINS, Letícia Martins de; RIBEIRO, José Luis Duarte. Engajamento do estudante no ensino superior como indicador de avaliação. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 223-247, 2017.

PORTO-MARTINS, Paulo Cesar. BASSO-MACHADO, Pedro Guilherme. BENEVIDES-PEREIRA, Ana Maria Tereza. “Engagement No Trabalho: Uma Discussão Teórica.” Fractal: Revista De Psicologia, vol. 25, no. 3, pp. 629–644, 2013.

REYES DE CÓZAR, Salvador. Fortalecer la implicación y el compromiso de los estudiantes con la universidad. Una visión multidimensional del engagement. (Tesis Doctoral) Universidad De Sevilla, 2016.

SCHAUFELI, Wilmar. B. BAKKER, Arnold. B. The conceptualization and measurement of work engagement. In Bakker, A. B. & Leiter, M. P. (2010) Work engagement: A handbook of essential theory and research, New York: Psychology Press, 2010.

Vieira, Sonia. Alpha de Crombach. Disponível em: <http://soniavieira.blogspot.com/2015/10/alfa-de-cronbach.html>. Acesso em: 16 abr. 2019.

Published

2020-06-26

Issue

Section

Artigos