CONCEPTIONS OF INTEGRAL AND FULL-TIME EDUCATION IN BRAZIL: REFLECTIONS BASED ON THEORETICAL AND LEGAL BASES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p2074-2094

Keywords:

Integral education, Full-time education, Quality of education.

Abstract

The study aims to analyze the concepts of integral and full-time education that exist in the country and their implications in improving the quality of public education. To achieve the objective, we opted methodologically for a qualitative approach, through bibliographic review and documentary study. The data reveal that there is a predominance of experiences of expanding the school day aimed at extending time in spaces outside the school, to the detriment of various activities developed at the school. In this sense, it is essential that policies to increase school time are linked to policies to strengthen educational units, enabling regular and sufficient financial resources for education, improving working conditions and the physical infrastructure of the school network.

Author Biographies

Cintia Aurora Quaresma Cardoso, Secretaria de Estado de Educação - SEDUC-PA.

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica, pela Universidade Federal do Pará.  Especialista em:  Educação Relações Étnico-raciais História e Cultura Afrobrasileira e Africana(2016); Educação Especial e Inclusiva (2012) e  Gestão e Responsabilidade Social (2008). Professora e Especialista em Educação da Secretaria de Estado de Educação - SEDUC-PA.

Ney Cristina Monteiro de Oliveira, UFPA

Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000). Professora, Orientadora e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB) da Universidade Federal da Pará (UFPA).

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Published

2020-12-16

Issue

Section

Artigos