CURRICULUM AND MULTICULTURAL CONTEXT: MEANINGS FROM THE REALITY LIVED IN TEACHING TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1359-1380

Keywords:

, Curriculum, Multicultural context, Teacher training.

Abstract

This article presents a study on the curriculum in teacher education, considering the multicultural context of Roraima. In problematizing the curriculum in a multicultural context, he defined the objective of knowing possibilities and limitations of the curriculum in the training of teachers in a multicultural context, considering the intersection that exists between curriculum and culture as inducers of an education that has a reflective, critical, creative and therefore significant social role. It takes as a methodological path the phenomenological research modality, based on the Husserlian compression, using qualitative description as the main method. The meanings expressed in the experiences reports allowed to achieve results that pointed out limitations such as the lack of attention of the curriculum to the local reality, lack of knowledge about curricular organization and disputes over hegemonic political power. As a possibility, it highlights the importance of a curricular matrix with multicultural intent in alleviating relational and teaching and learning problems, as well as the appreciation of principles of respect and tolerance and the subject's autonomy to think and think about their world from their culture.

Author Biographies

Elialdo Rodrigues Oliveira, Universidade Estadual de Roraima - UERR

Elialdo Rodrigues de Oliveira. Graduado em Filosofia -UCB e  em Pedagogia – FACETEN. Mestre em Economia -UFRGS. Mestre em educação – UNESA/RJ. Doutor em Educação: Currículo – PUC/SP. Pós-doutorado – PUC/SP. Professor da graduação e da Pós-graduação da UERR e professor formador da Secretaria de Educação Estadual de Roraima. – E-mail: elialdo_oliveira@hotmail.com

Antonio Chizzotti, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

Antonio Chizzotti. Graduado em Educação - Faculdade N S Medianeira, Filosofia - Seminário Central do Ipiranga e Ciências Jurídicas s Sociais - Universidade Federal e Uberlândia. Mestre em Educação: História, Política e Sociedade - PUC/SP. Doutor em Educação: História, Política e Sociedade - PUC/SP. Pós-doutorado no Institut National de Recherche Pédagogigue de Paris. Professor do Programa de Pós-graduação em educação da PUC/SP; Professor titular aposentado da Universidade Federal de Uberlândia. Atualmente é professor associado da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. E-mail: anchizo@uol.com.br

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Published

2020-09-28

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Section

Artigos