WEB CURRICULUM AND DIALOGUES WITH DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE ENVIRONMENTAL CONTEXT THE CYBERCULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p657-675

Keywords:

Cyberculture, Environmental education, Social networks, Digital Technologies, Web currículum.

Abstract

This article is an excerpt from the doctoral research that proposes to dialogue with the knowledge of the practicing subjects with / in / of the environmental context of cyberculture through digital technologies in basic education, using different artifacts and cultural strategies for this. From the methodological point of view, and bibliographic nature, the analysis was based on a part of the thesis with centrality in the theoretical framework, with the purpose of expanding cultural repertoires in the context of cyberculture, in dialogue with digital technologies and their implications in the web curriculum basic education, from the productions authored by the subjects. Thus, we seek to describe some of these interactions based on curriculum studies and digital technologies, with decolonial studies and environmental knowledge, in dialogue with curricular practitioners, in a multi-referential way. Among other issues, we point out about the potential of using digital technologies in basic education, in a way that modifies a curriculum immersed in cyberculture, in which subjects volatize learning through experiences lived in the environmental context when articulated with knowledge and daily experiences.

Author Biographies

Graça Regina Armond Matias Ferreira, Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Universidade Federal da Bahia.

Licenciada em Ciências Biológicas. Mestre em Engenharia Ambiental e Urbana. Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Ensino Fisologia e História das Ciências (UFBA-UEFS). Professora da Rede Estadual da Bahia, atuando no Centro de Referência do Ensino Médio com Intermediação Tecnológica (EMITecc/SEc/BA).

Marco Antônio Leandro Barzano, Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professor Titular da Universiadade Eatadual de Feira de Santana. Departamento de Educação. Programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA-UEFS).

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Integração Currículo e Tecnologias: concepção e possibilidades de criação de web currículo. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALVES, Robson Medeiros; LEMOS, Silvana D. Vilela (Orgs.). Web Currículo. Aprendizagem, Pesquisa e Conhecimento com o uso de tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Letras Capital Editora, 2014. p. 22-40.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; BERTONCELLO, Ludhiana. Integração das Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação: Novos desafios e possibilidades para o desenvolvimento do Currículo. In: X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 7 a 10 de novembro de 2011. Curitiba: PUC. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/6489_4005.pdf. Acesso em: 20 jan. 2019.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; SILVA, Maria da Graça Moreira da. Web Currículo: contexto, aprendizado e conhecimento [Apresentação do Dossiê Temático]. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n.03, p. 767 – 773. Jul./Set. 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/29684. Acesso em: 10 dez. 2019. ALVES, Nilda. Cultura e Cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação. n. 23. Maio/Jun/Jul/Ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n23/n23a04.pdf. Acesso em: 2 jan. 2018.

ALVES, Lynn; MOREIRA, José Antônio (Orgs.). Tecnologias & Aprendizagens: delineando novos espaços de interação. Salvador. EDUFBA, 2017.

BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias Ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BAHIA. Secretaria de Educação. Programa de Educação Ambiental do Sistema Educacional da Bahia – ProEASE. 2. ed. Secretaria de Educação do Estado da Bahia – SEC/BA. Salvador: SEC, 2015.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução de Carlos A. Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

CHAGAS, Alexandre Menezes; LINHARES, Ronaldo Nunes. A educação nos grupos do Facebook: o exercício da aprendizagem cooperativa. In: PORTO, Cristiane; VERSUTI, Andréa (Orgs.). Multiplicidades e redimensionamentos na educação contemporânea. Salvador: EDUFBA, 2014. p. 45-64.

CHAGAS, Alexandre Menezes; LINHARES, Ronaldo Nunes. A aprendizagem na Metodologia Ativa da instrução por pares (Peer Instruction) com o suporte do aplicativo Socrative. In: COUTO, Edvaldo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (Orgs.). App-Learning experiências de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 179-198.

CORAZZA, Sandra. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

COSTA, Samira Lima da; MENDES, Rosilda (Orgs.). Redes Sociais Territoriais. São Paulo: FAP – UNIFESP, 2014.

COUTO, Edvaldo Souza. O pesquisador na cibercultura: nas tramas da rede, entre autorias coletivas e inovações científicas. In: PORTO, Cristiane; OLIVEIRA, Kaio Eduardo; ROSA, Flávia (Orgs.). Produção e Difusão de Ciências na Cibercultura: narrativas em múltiplos olhares. Ilhéus, BA: Editora UESC, 2018. p. 21-40.

COUTO, Edvaldo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (Orgs.). App-Learning experiências de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2016.

DAMANI, Kinjal. Ensinar com redes sociais: o papel do professor no Facebook. In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa; OSWALD, Maria Luiza; COUTO, Edvaldo (Orgs.). Pesquisa e mobilidade na cibercultura: itinerância docentes. Salvador. EDUFBA, 2015. p. 347-362.

DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (Orgs.). Juventude e Ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

FERREIRA, Graça Regina Armond Matias. Educação Ambiental e Tecnologias Digitais: pesquisas no/do contexto EMITec. Orientador: Marco Antônio Leandro Barzano. 2019. 160fls. Exame de Qualificação. (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências).

Universidade Federal da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador/Feira de Santana, 2019. FREITAS, Luiz. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade. V.35. pp. 1084-1114, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v35n129/0101-7330-es-35-129-01085.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.

GOMES, Nilma Lino. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo; organização do documento Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.

GOMES, Wilson. Participação política online: questões e hipóteses de trabalho. In: MAIA, Rousiley Celi Moreira; GOMES, Wilson; MARQUES, Francisco Paulo Jamil Almeida (Orgs.). Internet e participação política no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2011. p. 19-46.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso; SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini de. A potência ambiental da educação. Textura. Canoas. n. 30, jan./abr. p. 2-6, 2014. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1124/869. Acesso em: 10 jun. 2019.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

LAKATOS, Maria Eva. MARCONI, Maria de Andrade. Metodologia do trabalho cientifico. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1992.

LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LEVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2010.

LITTO, Frederic Michael; MATTAR, João (Orgs.). Educação Aberta e Online: Pesquisar, Remixar e Compartilhar. São Paulo: Editora Artesanato, 2017.

LUCENA, Simone; LESSA, Lívia Lima. As potencialidades das tecnologias móveis para a educação. In: PORTO, Cristiane; VERSUTI, Andrea (Orgs.). Multiplicidades e redimensionamentos na educação contemporânea. Salvador: EDUFBA. 2014. p. 85-98.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2012.

MACEDO, Roberto Sidney Alves et al. (Orgs.). Currículo e Processos Formativos: experiências, saberes e culturas. Salvador: EDUFBA. 2012.

MARTINS, Vivian; SANTOS, Edmea. A Educação na Palma das Mãos: A construção da Pedagogia da Hipermobilidade em uma Pesquisa-Formação na Cibercultura. In: SANTOS, Edmea; PORTO, Cristiane (Orgs.). App- Education: Fundamentos, Contextos e PráticasEducativas Luso-Brasileiras na Cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 31-54.

MENEZES, Maria Eduarda de Lima. Web Currículo e as Potencialidades da Autoria. In: Anais do Colóquio Web Currículo: Contexto, Aprendizado e Conhecimento. São Paulo: PUC-SP, 2014. Disponível em: encurtador.com.br/dhkV3. Acesso em: 18 de jan. 2020.

MEHL, João Paulo; SILVA, Sivaldo Pereira da (Orgs.). Cultura Digital, Internet e apropriações políticas: experiências, desafios e horizontes. Rio de Janeiro: Foto Digital Letra e Imagem Editora. 2017.

MELO, Rafaela da Silva; BOLL, Cíntia Inês. Cultura Digital e Educação: desafios contemporâneos para a aprendizagem escolar em tempos de dispositivos móveis. RENOTE. V.10, 1679-1916, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/49829/31187. Acesso em: 10 jun. 2019.

MOORE, Michel; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Para quem e como se escreve no campo do currículo? Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 01, p. 73-93. 2001. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37414105.pdf. Acesso em: 18 abr. 2019.

PARAISO, Marlucy. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.34, n.122, p.283-303, Ago. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000200002. Acesso em: 05 dez. 2018.

PENTEADO, Cláudio Luis de Camargo; FORTUNATO, Ivan. Sobre a importância das pesquisas que relacionam cultura de massas, mídia e política. Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v.10, n.28, p. 7-12, fev.-mai.2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/aurora/article/download/33907/23367. Acesso em: 22 jul. 2019.

POPKEWITZ, Thomas S. História do currículo, regulação social e poder. In: SILVA, Tomas Tadeu da (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 173-210.

PORTO, Cristiane; OLIVEIRA, Kaio Eduardo; ROSA, Flávia (Orgs.). Produção e Difusão de Ciências na Cibercultura: narrativas em múltiplos olhares. Ilhéus: UESC. 2018.

PORTO, Cristiane; VERSUTI, Andrea (Orgs.). Multiplicidades e redimensionamentos na educação contemporânea. Salvador: EDUFBA, 2014.

PRETTO, Nelson de Lucca. Reflexões: ativismo, redes sociais e educação. Salvador: EDUFBA, 2013.

REIS, Valdeci. Netnografia: registros de uma expedição acadêmica que nasce no ciberespaço. In: BORGES, Martha Kaschny (Org.). Educação e Cibercultura: no rastro das pesquisas do grupo EDUCACIBER. Aracaju: EDUNIT, 2019. p. 277-298.

RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (Orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayru, 2018.

RIBEIRO, Vandiner. Currículo e MST: relações de poder-saber e a produção da subjetividade lutadora. Orientadora: Marlucy Alves Paraiso. 2013. 225 f. Tese (Doutorado) - Belo Horizonte: UFMG, 2013.

ROSA, Marlusa Benedetti da; FAGUNDES, Léa da Cruz; BASSO, Marcus Vinícius de Azevedo. Web Currículo: implicações das tecnologias digitais na aprendizagem. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v.25, n.1. jan/jun. 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/5008/52936. Acesso em: 22 jan. 2020.

SALES, Celecina de Maria Veras; ALMEIDA, Nadja Rinelle Oliveira de. Jovens do campo e o uso das redes sociais online em suas práticas cotidianas. In: LEÃO, Geraldo; ANTUNES-ROCHA, Maria Izabel (Orgs.). Juventudes do Campo. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2015. p. 267-276.

SALES, Shirley Rezende. Tecnologias Digitais e juventude ciborgues: alguns desafios para o currículo do Ensino Médio. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (Orgs.). Juventude e Ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014. p. 229-248.

SAMPAIO, Shaula Maira Vicentini de; GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Educação Ambiental: tecendo trilhas, escriturando territórios. Educação em Revista. Belo Horizonte. V. 25, n. 03, p. 353-368, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000300017. Acesso em: 18 mar. 2019.

SAMPAIO, Shaula Maira Vicentini de; GUIMARÃES, Leandro Belinaso. O dispositivo da sustentabilidade: pedagogias no contemporâneo. Perspectiva, Florianópolis, v. 30, n.2, 395-409, maio/ago. 2012. Disponível em: encurtador.com.br/hyEUY. Acesso em: 15 mar. 2019.

SANTAELLA, Lúcia; LEMOS, Renata. Redes Sociais digitais: a cognição cognitiva do Twiter. São Paulo: Paulus, 2010.

SANTOS, Edméa. Cibercultura, Educação On-line e Processos Culturais. Teias, 13 (30), p.3-8, 2011. Disponível em: encurtador.com.br/qrsu8. Acesso em: 12 jul. 2019.

SANTOS, Edméa. Docência na cibercultura: notas de uma pesquisa-formação multirreferencial. In: MACEDO, Roberto Sidney Alves et al. (Orgs.). Currículo e Processos Formativos: experiências, saberes e culturas. Salvador: EDUFBA. 2012. p. 187-202.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na Cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks, 2014. SANTOS, Edméa; PORTO, Cristiane (Orgs). App- Education: Fundamentos, Contextos e Práticas Educativas Luso-Brasileiras na Cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019.

SANTOS, Rosemary; SANTOS, Edméa. Cibercultura: redes educativas e práticas cotidianas. Revista Eletrônica Pesquiseduca –p. v.04, n.07, jan-jul. 2012. Disponível em: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/226/pdf. Acesso em: 19 jul. 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SILVA, Marco. Sala de aula interativa: a educação presencial e a distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. In: Congresso Brasileiro da Comunicação. 3 a 7 de setembro de 2001, Campo Grande: CBC. 2001. Disponível em: encurtador.com.br/dmRS8. Acesso em: 20 ago. 2019.

SILVA, Sivaldo Pereira da; BRAGATTO, Rachel Callai; SAMPAIO, Rafael Cardoso (Orgs.). Democracia Digital, Comunicação Política e Redes: teoria e prática. Rio de Janeiro: Foto Digital Letra e Imagem Editora, 2018.

Published

2020-06-26

Issue

Section

Dossiê Temático 2020: Web Currículo: Educação e humanismo