HIGH SCHOOL AND DISTANCE EDUCACTION: IS A RELATIONSHIP POSSIBLE?
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1447-1465Keywords:
New High School, Distance Education, Educational politics.Abstract
This text discusses Distance Education (DE) as a teaching strategy to be partially adopted in High School, according to the new National Curriculum Guidelines aimed at this stage (up to 20% during the day and 30% at night). The New High School was proposed with Law n.º 13.415/2017, which altered the Law of Guidelines and Bases, establishing a change in its structure: expansion of the minimum student time at school to 1.000 annual hours (until the year 2022) and new curricular organization, flexible, which includes the National Common Curricular Base and the offer of different training itineraries. We aim, therefore, to problematize the relationship between the final stage of Basic Education and Distance Education. We conclude that it is not feasible for this moment to adopt remote education in high school, as it is more related with a precarious way of education, given that the central justification seems to be based on costs, in addition to neglecting the path yet to be consolidated of the modality in higher education in our country, as its institutionalization isn´t considered a finished process.
References
BOLSONARO, Jair Messias. Proposta de plano de governo. O caminho da prosperidade: proposta de plano de governo. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/b628dd_f16f8088c3f24471a43c52a93e25e743.pdf. Acesso em: 13 dez. 2019.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1975.
BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, 25 de junho de 2014.
BRASIL. Lei n.º 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília, 16 de fevereiro de 2017.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. O que é o Sistema UAB e sua legislação. 2019. Disponível em: https://www.capes.gov.br/uab/o-que-e-uab. Acesso em: 23 mar. 2020.
CORREA, Thiago Moreira. Vivências presenciais e a distância: uma visão tensiva da educação. Anais... Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, v. 2, n.10, p. 1-6, 2019.
CORRÊA, Laura Henrique. A violência sistêmica e autoexplorativa do empresário de si: o paradoxo da liberdade no ethos neoliberal e o adoecimento psíquico na sociedade do cansaço. Rev. Sociologias Plurais, v. 5, n. 1, p. 125-146, jul. 2019.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
FERNANDES, Talita. Bolsonaro propõe ensino a distância para combater marxismo e reduzir custos. Folha de S. Paulo [on-line], Seção Poder, 8 ago. 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/poder/2018/08/bolsonaro-propoe-ensino-a-distancia-para-combater-marxismo-e-reduzir-custos.shtml. Acesso em: 3 dez. 2019.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 57-82.
GENTILI, Pablo Antonio Amadeo; SILVA, Tomaz Tadeu da. Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
GRABOWSKI, Gabriel. Proposta pedagógica: Ensino Médio integrado à Educação Profissional. In: GRABOWSKI, Gabriel. Ensino Médio Integrado à Educação Profissional. Salto para o futuro. Brasília: Ministério da Educação, 2006. p. 5-15.
KUENZER, Acácia Zeneida. Trabalho e escola: a flexibilização do Ensino Médio no contexto do regime de acumulação flexível. Educação e Sociedade, Campinas, n. 139, v. 38, p. 331-354, abr./jun. 2017.
LIMA, Daniela da Costa Britto Pereira; FARIA, Juliana Guimarães. Expansão e institucionalização da Educação a Distância no Brasil: reflexões referentes ao seu processo. In: MACIEL, Cristiano; ALONSO, Kátia Morosov; PEIXOTO, Joana (Orgs.). Educação a Distância: experiências, vivências e realidades. Cuiabá: EdUFMT, 2016. p. 22-44.
LOPES, Anderson. Avaliação em Educação Matemática a Distância: uma experiência de geometria no Ensino Médio. Orientadora: Ana Paula Jahn. 2004. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-graduados em Educação Matemática, São Paulo, 2004.
MACEDO, Jussara Marques de. Reconhecimento do notório saber e a inclusão excludente do professor na educação básica: qual o lugar da universidade na formação? RPGE– Revista on line de Política e Gestão Educacional, v.21, n. esp.2, p. 1239-1259, nov. 2017.
MEC. Governo lança Novo Ensino Médio, com Escolas em Tempo Integral e nova proposta curricular. Ministério da Educação, 2019a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/39691-novo-ensino-medio. Acesso em: 31 jan. 2020.
MEC. Novo Ensino Médio: perguntas e respostas. Ministério da Educação, 2019b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361. Acesso em: 28 jan. 2020.
MEZOMO, João Catarin. Educação e qualidade total: a escola volta às aulas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida (Orgs.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013. p. 11-72.
OBSERVATÓRIO DO PNE. Ensino Médio. 2019. Disponível em: https://www.observatoriodopne.org.br/indicadores/metas/3-ensino-medio/indicadores. Acesso em: 28 jan. 2020.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. As políticas de formação e a crise da profissionalização docente: por onde passa a valorização. Revista Educação em Questão, v. 46, n. 32, p. 51-74, maio/ago. 2013.
PETTER, Rosemery Celeste. Percurso e processo de institucionalização da Educação a Distância na Universidade Federal de Mato Grosso. Orientador: Cristiano Maciel. 2019. 338 f . Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Cuiabá, 2019.
PINTO, José Marcelino de Rezende; AMARAL, Nelson Cardoso; CASTRO, Jorge Abrahão de. O financiamento do Ensino Médio no Brasil: de uma escola boa para poucos à massificação barata da rede pública. Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 116, p. 639-665, jul./set. 2011.
PRETI, Oreste. Educação a Distância: fundamentos e práticas. Cuiabá: EdUFMT, 2009.
RAMOS, Marise Nogueira. Ensino Médio Integrado: lutas históricas e resistências em tempos de regressão. In: ARAÚJO, Adilson Cesar; SILVA, Cláudio Nei Nascimento da (Orgs.). Ensino Médio Integrado no Brasil: fundamentos, práticas e desafios. Brasília: IFB, 2017. p. 20-43.
SOUZA, Solange Flores de. O Ensino Médio Integrado à Educação Profissional em Mato Grosso. Orientadora: Eglen Silvia Pipi Rodrigues. 2015. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Curso de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Rondonópolis, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.