REMIXED PEDAGOGICAL PRACTICES: RELATIONSHIP BETWEEN PEDAGOGICAL STRATEGIES OF DIGITAL CULTURE AND TEACHING TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p739-760

Keywords:

Digital Education, Remixed pedagogical practices, Computational thinking, Maker culture, Gamification.

Abstract

This paper presents the results of qualitative-descriptive research investigates aspects of teacher education related to emergencies of digital culture. This culture is established in a digital world, where technologies change relationships, conceptions, and behaviors of society as a whole and the need for digital education to understand and act in this new context is pressing. In this scenario, the question that arises (and it is not new) is related to teacher education, specifically with regards to the challenges and possibilities for creating pedagogical practices that address the expectations and training needs of students. Considering this problem, this thesis proposes that teachers should adopt a remixed pedagogical practices, understood as a practice that uses two or more pedagogical strategies based on emerging trends in digital culture. In order to illustrate the operationalization of this proposal, we opted for three strategies: computational thinking, maker culture and gamification, which were called the Contemporary Educational.

Author Biographies

Cristina Martins, PUCRS

Doutora em Educação (2020) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. Mestra em Educação (2015) pela PUCRS. Licenciada em Computação (2011) e Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2013) pelo Centro Universitário La Salle - UNILASALLE. Tem experiência nas seguintes áreas: Docência no Ensino Superior e na Educação Básica, Gestão Educacional, Informática na Educação, Tecnologia Educacional, Educação a Distância, Formação de Professores e Psicopedagogia Clínica e Institucional.

Lucia Maria Martins Giraffa, PUCRS

Professora titular da Escola Politécnica-Computação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Pesquisadora e professora permanente do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação – Escola de Humanidades/PUCRS. Possui graduações em:  Licenciatura Plena Em Matemática e Licenciatura Curta Em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul), Especialização em Análise de Sistemas pela PUCRS, Mestrado em Educação pela PUCRS, doutorado em Ciências da Computação pela UFRGS e Pós-Doutorado na Universidade do Texas (Austin) no College of Education, Bolsista CAPES. Líder ARGOS - Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação a Distância da PUCRS (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/1961885168367047).

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PUCRS, 2020.

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em: 17 jun. 2020.

Published

2020-06-26

Issue

Section

Dossiê Temático 2020: Web Currículo: Educação e humanismo