“Be fair, according to my reflection and similarity”

Images of justice and legal sensitivities in a university curriculum

Authors

  • Stephane Silva de Araujo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas/Doutoranda https://orcid.org/0000-0003-0730-7139
  • Guilherme Stefan Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal do Rio Grande do Sul/Mestrando. https://orcid.org/0000-0002-4637-2585
  • Maria Cecilia Lorea Leite Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas/Professora Associada. https://orcid.org/0000-0002-9197-2299

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i3p1287-1315

Keywords:

Images of justice, Legal sensitivities, Law course, Curriculum, Teacher training

Abstract

The teacher training of professionals working in the Law course inspired the discussion that, developed within the scope of a research funded by the National Council for Scientific and Technological Development – CNPq, problematizes pedagogical and curricular aspects from the analysis of drawings designed by university professors. In this article, an Image of Justice produced by a professor of a Law course is analyzed, seeking to understand potentialized legal sensitivities in the curricular context. The methodology developed is based on an iconological analysis, according to the Documentary Method of Interpretation (BOHNSACK, 2007), and on theories about the meanings of justice, according to its institutions and local context (GEERTZ, 1997). The meanings expressed in a visual register are problematized, especially the probable normalization processes present in the curriculum of a legal course, to which future bachelors and justice operators are exposed.

Author Biographies

Stephane Silva de Araujo, Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas/Doutoranda

Especialista em Assistência Penitenciária do Ministério da Justiça. Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas. Bacharel em Direito pela Universidade Federal de Pelotas e Pedagoga pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande.

Guilherme Stefan, Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade Federal do Rio Grande do Sul/Mestrando.

Mestrando em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É bolsista de Mestrado da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Graduado em Direito pela Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas. Associado da Rede de Pesquisa Empírica em Direito.

Maria Cecilia Lorea Leite, Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas/Professora Associada.

possui graduação em Direito pela Universidade Federal de Pelotas, Licenciatura Plena em Letras pela Universidade Católica de Pelotas, Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Realizou Pós-Doutorado na Université Paris 8. É Professor Associado da Universidade Federal de Pelotas. Atualmente, é Vice- Presidente da Regional Sul da Sociedade Brasileira de Educação Comparada. É associada da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação - ANPED. Integra a Rede Judicial Images Network, da UK Arts and Humanities Research Council.

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Published

2021-09-29

Issue

Section

Artigos