Perceptions of pedagogy and biological sciences undergraduates about the school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1263-1281

Keywords:

curricular flexibility, students’ perceptions, initial teacher formation

Abstract

This article presents the results of the initial phase of implementing a Technical Educational Production, in the format of a training course, which investigated the previous notions of 26 undergraduate students in Pedagogy and Biological Sciences about the school curriculum. The data were collected in 2018 from a questionnaire with open questions and the answers were transcribed and analyzed using Discursive Textual Analysis. As a result, a general category could be organized by means of three subcategories that showed, mainly, notions of curriculum distant from recent research that investigate this theme, the idea of the curriculum as a fixed element of basic and guiding school work, and the need to improve the initial training of teachers with regard to aspects such as understanding, application and flexibility of curricular programs through a perspective of teaching sensitivity in the face of the social context experienced by the school community.

Author Biographies

Adriana Fratoni dos Santos, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP – Campus de Cornélio Procópio).

Pedagoga. Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Campus Cornélio Procópio.

Lucken Bueno Lucas, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Docente do curso de Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Norte do Paraná e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (UENP – Campus de Cornélio Procópio).

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina e Professora Colaboradora Sênior da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP) – Campus Corn.élio Procópio.

Ana Lúcia Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) Paraná

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

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Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos