Perceptions of pedagogy and biological sciences undergraduates about the school curriculum
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1263-1281Keywords:
curricular flexibility, students’ perceptions, initial teacher formationAbstract
This article presents the results of the initial phase of implementing a Technical Educational Production, in the format of a training course, which investigated the previous notions of 26 undergraduate students in Pedagogy and Biological Sciences about the school curriculum. The data were collected in 2018 from a questionnaire with open questions and the answers were transcribed and analyzed using Discursive Textual Analysis. As a result, a general category could be organized by means of three subcategories that showed, mainly, notions of curriculum distant from recent research that investigate this theme, the idea of the curriculum as a fixed element of basic and guiding school work, and the need to improve the initial training of teachers with regard to aspects such as understanding, application and flexibility of curricular programs through a perspective of teaching sensitivity in the face of the social context experienced by the school community.
References
ARROYO, Miguel Gonzales. Educandos e educadores: seus direitos e o currículo. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do. Indagações sobre currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p. 1-52. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag2.pdf. Acesso em: 13 maio 2020.
ARROYO, Miguel Gonzales. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 5 set 2022.
CORAZZA, Sandra Mara. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura. As bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre, Artmed, 1993.
GAUTHIER, Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 2013.
GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.
LEAL, Regina Barros. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Iberoamericana de Educación, Madri, v. 37, n. 3, 2005. Disponível em: https://rieoei.org/deloslectores/1106Barros.pdf. Acesso em: 13 maio 2020.
MATOS, Cleide Carvalho; REIS, Manuelle Espindola dos. As reformas curriculares e a formação de professores: implicações para a docência. Revista HISTEDBR, Campinas, v. 19, p. e019059, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654652. Acesso em: 8 nov. 2021.
FREITAS, Suzana Cristina de; MOLINA, Adão Aparecido. Estado, políticas públicas educacionais e formação de professores: em discussão a nova resolução CNE/CP N. 2, de 20 de dezembro de 2019. Pedagogia em Foco, Iturama, v. 15, n. 13, p. 62-81, 2020. Disponível em: https://revista.facfama.edu.br/index.php/PedF/article/view/506. Acesso em: 8 nov. 2021.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.
SHULMAN, Lee. S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Tradução de Leda Beck. Revisão técnica: Paula Louzano. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-22, 2014. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293. Acesso em: 13 maio 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
VEIGA-NETO, Alfredo. De geometrias, currículo e diferenças. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, n. 79, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10853.pdf. Acesso em: 13 maio 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.