High school life projects

What do young people tell us?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i3p1263-1286

Keywords:

Youth, High School, Life projects, Public school, Pernambuco

Abstract

The results of a survey conducted in a school in the state of Pernambuco are presented, aiming to analyze the importance that young people in high school attach to the school for the construction and implementation of their life projects. In dialogue with authors from the Marxian tradition, as well as researchers dedicated to the theme of youth, data from questionnaires and interviews with these students are analyzed. It was found that young people recognize the importance of school for their life projects, however, they point to the need for another dynamic within the school. They want to be heard more, share their doubts and uncertainties with teachers. Even taking a technical course, interest in reaching higher education predominates among them. They indicate teachers as the greatest interference of the school in their life projects.

Author Biographies

Ramon de Oliveira, Univesidade Federal de Pernambuco, Recife

Doutor em Educação. Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco. Pesquisador do CNPq

Amanda Felix da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Qualificação Profissional e Relações entre Trabalho e Educação - UFPE

References

ALVES, Maria Zenaide.; DAYRELL, Juarez. Ser alguém na vida: um estudo sobre jovens do meio rural e seus projetos de vida. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 2, p. 375-390, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/zdrYMY7tZzdtfw7sTkPRNTD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 set. 2021.

BRASIL. Lei n.º 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n.o 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 14 ago. 2018.

CARRANO, Paulo. O ensino médio na transição da juventude para a vida adulta. In: FERREIRA, Cristina Araripe et al. (Org.). Juventude e iniciação científica: políticas públicas para o ensino médio. Rio de Janeiro: EPSJV, UFRJ, 2010. p. 143-168.

CASTRO, Cláudio de Moura. O secundário: esquecido em um desvão do ensino? Textos para Discussão, Brasília, n. 2, 1997. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/485298. Acesso em: 11 set. 2021.

CAÚ, José Nildo Alves. A juventude do curso técnico integrado em agropecuária do IFPE: desejos, expectativas e experiências vivenciadas para construção do seu projeto de vida. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife/PE, 2017.

COSTA, Gilvan Luiz Machado; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho docente no ensino médio no Brasil. Perspectiva, Florianópolis, v. 29, n. 2, 727-750, jul./dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2011v29n2p727. Acesso em: 11 set. 2021.

CUNHA, Luiz Antônio. Ensino profissional: o grande fracasso da ditadura. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 154, p. 912-935, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/sNXBnvvBY84RY7bJdpt7bmb/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 11 set. 2021

CUNHA, Luiz Antônio. Ensino médio: atalho para o passado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 373-384, abr./jun. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/sRgNLFXFPBvWCYggFhcBmYm/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 11 set. 2021.

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 40-52, set./dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/zsHS7SvbPxKYmvcX9gwSDty/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 set. 2021.

DAYRELL, Juarez. Por uma pedagogia da juventude. Onda Jovem, São Paulo, n. 1, p. 34-37, mar./jun. 2005. Disponível em: https://docplayer.com.br/7362441-Por-uma-pedagogia-da-juventude.html. Acesso em: 11 set. 2021.

DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexão em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, Especial, p. 1105-1128, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 11 set. 2021.

DAYRELL, Juarez. Juventude e socialização: reflexões em torno de experiências educativas nas trajetórias juvenis. In: FERREIRA, Cristina Araripe et al (Orgs.). Juventude e iniciação científica: políticas públicas para o ensino médio. Rio de Janeiro: EPSJV, UFRJ, 2010. p. 169-180.

DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventude e ensino médio: quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (Orgs.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 101-133.

DAYRELL, Juarez; GOMES, Nilma Lino; LEÃO, Geraldo. Escola e participação juvenil: é possível esse diálogo? Educar em Revista, Curitiba, n. 38, p. 237-252, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/3rBtV9HvsS3RhdQRgTXV67S/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 set. 2021.

FERRETTI, Celso. A reforma do ensino médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 93, p. 25-42, maio/ago. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/RKF694QXnBFGgJ78s8Pmp5x/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 set. 2021.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out/dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xm7bSyCfyKm64zWGNbdy4Gx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 set. 2021.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

INEP. Censo escolar 2013: perfil da docência no ensino médio. Brasília: DF, 2015. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484154/Censo+Escolar+2013+-+Perfil+da+Doc%C3%AAncia+no+Ensino+M%C3%A9dio+Regular/da035f31-ce95-4cb5-b43c-a4271ebb1cde?version=1.1. Acesso em: 6 maio 2020.

LEÃO, Geraldo. O que os jovens podem esperar da reforma do ensino médio brasileiro? Educação em Revista [on-line], v. 34, p. 1-23, mar. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v34/1982-6621-edur-34-e177494.pdf. Acesso em: 5 maio 2020.

LEÃO, Geraldo; DAYRELL, Juarez; REIS, Juliana Batistas dos. Jovens olhares sobre a escola do ensino médio. Caderno Cedes, Campinas, v. 31, n. 84, p. 253-273, maio/ago. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/Ly7FmkSjFfHQGHVN6cjLZYw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 set. 2021.

MACHADO, Nilson José. Educação: projetos e valores. 6. ed. São Paulo: Escrituras, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/Ly7FmkSjFfHQGHVN6cjLZYw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 11set. 2021

MOLL, Jaqueline. Reformar para retardar: a lógica da mudança no EM. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 61-74, jan./jun. 2017. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/771/725. Acesso em: 20 abr. 2020.

NONATO, Symaira Poliana et al. Por uma pedagogia das juventudes. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Por uma pedagogia das juventudes: experiências educativas do Observatório da Juventude da UFMG. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016. p. 249-305.

REIS, Rosemeire. Experiência escolar de jovens/alunos do ensino médio: os sentidos atribuídos à escola e aos estudos. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 3, p. 637-652, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/NfHmcJsWShXHqqtYTWq8H7R/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 11 set. 2021.

TORRES, Caroline da Silva. Experiência formativa e inserção no mundo do trabalho de egressos do ensino médio integrado. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal do Sertão Pernambucano, Salgueiro/PE, 2020.

TORRES, Haroldo da Gama et al. O que pensam os jovens de baixa renda sobre a escola. Relatório final. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2013. Disponível em: http://fundacaotelefonica.org.br/wp-content/uploads/2013/11/130917_jovens_pensam_escola.pdf . Acesso em: 20 abr. 2020.

VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

Published

2021-09-29

Issue

Section

Artigos