CULTURE AND CURRICULUM: A DIALOGUE FROM THE CONTEXT IN SUPERVISED INTERNSHIPS IN NON-SCHOOL EDUCATIONAL SPACES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1254-1274

Keywords:

Internship, Non-school spaces, Curriculum, Culture.

Abstract

This article aims to present a discussion around culture and the curriculum from supervised internships in non-school educational spaces. We start from the question: What is the relevance of the dialogue between culture and the curriculum, from the supervised internships in educational and non-school spaces? We conducted a qualitative research and the theoretical framework is based on the conceptions of Bauman (2012), Gimeno Sacristán (2002); Grundy (1991); Feldmann (2009); Freire (1967, 1987, 1983) and Gohn (2010). The authors' ideas enabled us to understand the spaces where the supervised curricular internship develops, as well as the understanding about culture, curriculum and teacher training. The study also points out to us the relevance of training fields and shows non-school spaces as one of them, which integrates multiple knowledge, cultures and expands the complexity of training.

Author Biographies

Ana Lúcia Nunes Pereira, UNEB

Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) - DEDC XV – Valença/BA. Doutora pelo Programa Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Cotidiano Escolar – Coordenado pela Profa. Dra. Marina Graziela Feldmann. Bolsista do CNpq. E-mail: alpereira@uneb.br

Helga Porto Miranda, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA

Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB-BA). Doutoranda em Educação: Currículo pela PUC/SP. Mestre em Educação de Jovens e Adultos pela UNEB-BA. Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Cotidiano Escolar – Coordenado pela Profa Marina Graziela Feldmann. Bolsista CNPq. E-mail: helgaportopc@gmail.com 

Maria do Socorro Castro Hage, UEPA

Professora Adjunta da Universidade do Estado do Pará- UEPA. Doutora pela Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo pela PUC/SP com pós – doutorado no mesmo Programa. Líder do Grupo de Pesquisa: Práticas Pedagógicas e Formação docente: Um enfoque interdisciplinar. Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Cotidiano Escolar – Coordenado pela Profa. Dra. Marina Graziela Feldmann.  E-mail: socorrochage@hotmail.com

References

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Published

2020-09-28

Issue

Section

Dossiê Temático Desafios Curriculares: Diversidade e Inovações na Contemporaneidade