Interdisciplinary curriculum enhanced through the use of ICDT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i3p1342-1367

Keywords:

Complexity paradigm, Curriculum, Interdisciplinarity, ICDT, Basic Education

Abstract

Through innovations in education and use of Information and Communication Digital Technologies (ICDT), we sought to answer in this study: What are the effective uses of digital tools that enhance teaching through research, with an interdisciplinary approach? It consisted of a qualitative research, as a single case study, in High Schools. The objective was to analyze the different uses of ICDT in innovative pedagogical practices, with foundations and analysis in the complexity paradigm. For this, the pedagogical proposal and the application of interviews and a questionnaire carried out with the actors of the process were analyzed. A specific pedagogical practice called “Learning Workshops” was identified, through which an interdisciplinary, non-serial thematic curriculum is developed, aiming at transdisciplinarity, in addition to the effective use of eight digital tools, seven from Microsoft Office 365 and Minecraft, which enhance the pedagogical process.

Author Biographies

Rosilei Ferrarini, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Pedagoga ( UFPR) com especialização em Psicopedagogia (PUCPR). Formação em Consultoria em Gestão de Qualidade na Educação e Inovações Estratégicas. Mestre em Educação (PUCPR) e Doutoranda em Educação (PUCPR). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Pedagógicas com Tecnologias Educacionais - PRAPETEC PUCPR. 

Patrícia Lupion Torres, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Pedagoga (PUCPR), mestre em Educação (PUCPR), doutora em Engenharia de Produção (UFSC) e Pós doutorado pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto- Portugal. Coordenadora do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Educação da PUCPR, professora titular e professora permanente do mestrado e doutorado em Educação da PUCPR. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Práticas Pedagógicas com Tecnologias Educacionais - PRAPETEC PUCPR

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Published

2021-09-29

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Artigos