CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS AND INTERCULTURALITY: CONSIDERATIONS OVER MULTIETHNIC ASPECTS OF TEACHING IN PORTUGUESE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1178-1196

Keywords:

Linguistic diversity, Continuing education, Interculturality.

Abstract

The multiethnic and multilinguistic aspects present in classrooms make the teaching and the learning of many curricular contents a pedagogical challenge to teachers of the State of Roraima. Starting with a bibliographic research whose main references are: Weissmann (2018), Feldmann (2009), Moreira e Candau (2007), Candau (2000), Perez Gómez (2000) and MacLaren (1997), we identified that the characteristics of the schools of Roraima are an important locus to the acknowledgement of the impact of cultural and linguistic diversity on the pedagogical job of teachers, and that professional initial training is not enough so that they can cope with the challenge. This article aims to debate the teachers continuing education under the perspective of interculturality, knowing that it is vital so teachers can identify, acknowledge and work with the diversity present on classrooms.

Author Biographies

Carmem Véra Nunes Spotti, Universidade Estadual de Roraima -UERR

Doutora em Educação: Currículo pela PUC/SP .

Professora da Universidade Estadual de Roraima e do Centro de Formação

Coordenadora do Mestrado Acadêmico em Educação do PPGE UERR/IFRR

Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Cotidiano Escolar da PUC/SP

Maria Rejane Lima Brandim, Universidade Federal do Delta do Parnaiba- UFDPar

Professora do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Campus de Parnaiba da Universidade Federal do Delta do Parnaiba-UFDPar

Coordenadora do Curso de Licenciatuar em Ciências Biologicas 

Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Cotidiano Escolar da PUC/SP

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Published

2020-09-28

Issue

Section

Dossiê Temático Desafios Curriculares: Diversidade e Inovações na Contemporaneidade