"The world is not from extremes; it is of everyone”

teachers’ conceptions about subjects and interdisciplinary practices at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e49496

Keywords:

interdisciplinarity, knowledge, basic education, collective work

Abstract

The disciplinary organization of the school curriculum was established based on knowledge fragmentation and specialization. Thus, it was investigated how teachers who develop interdisciplinary school practices understand the relationships between school subjects and other teachers. The theoretical framework was based on Fazenda (2000, 2008, 2011, 2013), Japiassu (1976, 2006), Jantsch (1972), Lopes (2008), and Lopes and Macedo (2011). A qualitative investigation was carried out, with interviews and analysis of statements from teachers at a public school. The analysis indicated contextualization and relationship with daily life, valuing dialogue between knowledge and collective work, and encouraging reflection in spaces where interdisciplinary practices are developed.

Author Biographies

Caio Roberto Siqueira Lamego, Instituto Oswaldo Cruz - Fiocruz

Graduado em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Faculdade de Formação de Professores (UERJ-FFP). Mestre em Ensino de Biologia pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutor em Ensino em Biociências e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz (IOC-Fiocruz). Docente do curso de Pedagogia do Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert (ISEPAM-FAETEC) e da Secretaria de Estado de Educação (SEEDUC-RJ). Desenvolve pesquisas com ênfase no ensino de Ciências e Biologia, formação docente, educação socioambiental, práticas interdisciplinares, multiculturalismo, práticas interculturais na educação básica e Educação em Saúde. Integrante do Grupo de Pesquisa: Ensino, Formação, Currículo e Culturas.

Maria Cristina Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Mestre e graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Docente dos Programas de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade e de Ensino em Educação Básica da UERJ, RJ, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa: Ensino, Formação, Currículo e Culturas.

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Published

2024-11-19

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Section

Artigos