EXPERIENTIAL KNOWLEDGE ON THE CONSTITUTION OF AN EMERGENT CURRICULUM IN THE DAY-TO-DAY OF THE RURAL SECONDARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p517-535

Keywords:

Knowledge, Day-to-day, Curriculum, Narrative documentation, Experiential knowledge

Abstract

This study aims to problematize the constitution of the curriculum in the day-to-day of rural secondary school teachers and their experiential knowledge. It links the epistemologies of the south with authors that consider experiential knowledge as an exponential factor in knowledge production. In that way, the problem that guides the study is centered on the constitution of the curriculum amidst the day-to-day of secondary school teachers in rural contexts. The research-training-action method for the Narrative Documentation of Pedagogical Experiences was used as a methodological perspective. In this context, knowledge is produced beyond the technical regulation and the development of a purely informational curriculum. There is a mix between doing what is featured in the curriculum and, at the same time, “subverting” the system.

Author Biographies

Adelson Dias de Oliveira, Universidade Federal do Vale do São Francisco, UNIVASF

Doutorado em Educação e Contemporaneidade - Universidade do Estado da Bahia (2019). 

Professor Adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF, Campus Juazeiro

 


Jane Adriana Vasconcelos Pacheco Rios, Universidade do Estado da Bahia, UNEB

Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2008) e Pós- Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo(2013).

Professora Plena da Universidade do Estado da Bahia

References

ALLIAUD, Andrea. Experiencia, saber y formación. Revista de Educación [en línea]. 2010, ISSN 1853–1326. p. 140 -157. Disponible en: http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/11/55. Acesso em: 30 jun. 2020.

ALVES, Maria Rosa de Almeida. A vivência de escrever a experiência – trajetórias olhadas pelo retrovisor. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores(as) no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. p. 127-128.

ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, maio/ Jun/ Jul/ Ago 2003, p. 62-74. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782003000200005. Acesso em: 01 jun. 2020.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. 18. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

BOLÍVAR, Antonio. La autoevaluación en la construcción de capacidades de mejora de la escuela como comunidad de aprendizaje profesional. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, v. 14, p. 9-40, 2014. . Disponível em: https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3398. Acesso em: 01 mar. 2019.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

CONTRERAS, José. Experiencia, escritura y deliberación: explorando caminos de libertad en la formación didáctica del profesorado. In: ALLIAUD, Andrea; SUÁREZ, Daniel Hugo. (Orgs.). El saber de la experiencia: narrativa, investigación y formación docente. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofia y Letras de Buenos Aires; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales – CLACSO, 2011. p. 21-60.

FERNANDES, Marcira Nunes. A experiência de relatar, reescrever e ressignificar vivências. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores (as) no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019a p. 125-126.

FERNANDES, Marcira Nunes. Como Cheguei até aqui, apreços e tropeços. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores(as) no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019b. p. 61-63.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 9. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução: Cristina Antunes, João Vanderlei Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. p. 72-122.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução: Ana Paula de Viveiros. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.

OLIVEIRA, Adelson Dias de. Juventude rural: constituição dos processos identitários. Petrolina, PE: IF Sertão Pernambucano, 2012.

OLIVEIRA, Adelson Dias de. Jovens no semiárido baiano: experiências de vida e formação no campo. Orientadora: Jane Adriana Vasconcelos Pacheco Rios. 2014. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2014.

PASSOS, Joyce Teotonio. Saindo da zona de conforto: encarando o desafio de ensinar. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores(as) no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. p. 91-95.

RIOS, Jane Adriana V. P. Professores da cidade, alunos da roça: identidades e discursos na escola. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 20, n. 36, jul./dez. 2011. p. 127-136. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/download/393/338. Acesso em: 20 fev. 2019.

RODRIGUES, Arlley Pereira. Reflexões sobre uma experiência docente significativa. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores(as) no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. p. 81-84.

ROJAS, Romeson. Ladeiras do ensino: subidas e decidas. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores (as) no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. p. 109-114.

SAMPAIO, Carmen Sanches et al. Escola, formação e cotidianos: saberes e fazeres a partir de narrativas infantis. Revista Teias, v. 12, n. 26, p. 155-169. set./dez. 2011. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24217/17196. Acesso em: 03 mar. 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 31-83.

SANTOS, Milton. O lugar e o cotidiano. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 584-602.

SILVA, Adelson de Oliveira. Despertando o protagonismo que cada aluno tem dentro de si. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de. (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores(as) no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019a. p. 77-80.

SOUSA, Clara Maria Miranda de. A introdução da filosofia existencialista na experiência na educação do campo: significações, construções e retomadas. In: OLIVEIRA, Adelson Dias de (Org.). Narrar e documentar: experiências de professores (as) no ensino médio em território rural. Curitiba: CRV, 2019. p. 85-90.

SUÁREZ, Daniel Hugo. Documentación narrativa e investigación-formación-acción en educación. In: SOUZA, Elizeu Clementino de (Org.). (Auto)biografias e documentação narrativa: redes de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2015. p. 63-86.

SUÁREZ, Daniel Hugo. Relatar la experiencia docente. La documentación narrativa del mundo escolar. Revista Teias, Conversas sobre formação de professores(as), práticas e currículos, Rio de Janeiro, UERJ. v. 18, n. 50, p. 193-209, jul./set. 2017. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/30500/21619. Acesso em: 20 mar. 2018.

SUÁREZ, Daniel Hugo. Relatos pedagógicos, docentes e investigación narrativa de la experiencia escolar. Aportes de la investigación cualitativa y colaborativa para la formación y el desarrollo profesional de los docentes. Orientador: Gary Anderson; Co-orientadora: Graciela Batallán. 2009. 412 f. Tesis (Doctorado en Educación) –Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2009.

Published

2021-03-30

Issue

Section

Artigos