ALTERNATIVES FOR CURRICULAR CREDITATION OF EXTENSION: CONCEPTUAL DEFINITIONS AND NORMATIVE ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i2p588-611

Keywords:

Extension, Mandatory extension credits, University reform

Abstract

The article has two objectives, to present a discussion about the conceptual-normative definition of the Extension dimension of higher education; and to analyze how the Extension accreditation has been implemented by Higher Education Institutions in Brazil, considering it became a mandatory measure demanded by national regulation since 2018. Regarding the first purpose of this study, the current concept of Extension is all-encompassing, polysemic and, as long as it is possible, neutral, allowing its instrumentalization in the higher education system from multiple interpretations of its nature. As for the second objective, among the verified curricularization models, it is noticed that some institutions seek to follow a more transformative and coherent orientation from the extension's curricularization proposals, while others simply adapt it under the pressure of a demand for change according their own circumstances.

Author Biographies

Edson José Neves Júnior, Universidade Federal de Uberlândia

Professor do Instituto de Economia e Relações Internacionais da Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Doutor em Estudos Estratégicos Internacionais (2015), Mestre em Relações Internacionais (2010) e Graduado e Especialista em História (2003 e 2007), todos pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. 

Jaqueline Maissiat, Instituto Federal do Triângulo Mineiro

Professora do Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM) em cooperação técnica, originária do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) no Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância (CEFOR). Possui graduação em Pedagogia - Multimeios e Informática Educativa pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2004) e mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007), Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Informática Educativa/Universidade Federal do Rio Grande do Sul.  

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Published

2021-06-30

Issue

Section

Artigos