A study of abilities associated to the chemical knowledge presentes in the Common National Base Curriculum
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p629-645Keywords:
BNCC, abilities, Bloom taxonomy, levels of chemical thinkingAbstract
The Common National Base Curriculum is a document that has a systematic and gradual group of required learning objectives to the complete development of the child and kids. For this, it is organized in thematic units, learning objects and abilities. In this sense, we present a study of the abilities associated to chemical knowledge in the area of Natural Science from 9th to 12th grade. For this analysis, we consider the categories of the Revised Bloom Taxonomy’s cognitive domain and the levels of chemical thinking. The data revealed that the abilities analyzed pass between the cognitive levels of Taxonomy, but for the 9th grade, there is a predominance of the lower level of cognitive order, while for the high school, there is a predominance of the higher order. Regarding chemical thinking, we identified that 9th grade and high school, abilities include the submicroscopic level.
References
ANDERSON, Lorin W. et al. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman, 2001.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2017.
BLOOM, Benjamin S. et al. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay. 1956.
BRASIL. Organização para a cooperação e desenvolvimento econômico. Brasil no PISA 2015: análises e reflexões sobre o desempenho dos estudantes brasileiros. São Paulo: Fundação Santillana, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CINTRA, Elaine Pavini; MARQUES JUNIOR, Amaury Celso; SOUSA, Eduardo Carvalho de. Correlação entre a matriz de referência e os itens envolvendo conceitos de Química presentes no ENEM de 2009 a 2013. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 3, p. 707-725, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/CVC5n3z8gMxBTZ9GjcRSh5F/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 jun. 2022.
DRIVER, Rosalind et al. Construindo conhecimento científico na sala de aula. Química Nova na Escola, n. 9, p. 31-40, 1999. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc09/aluno.pdf. Acesso em: 02 jun. 2022.
FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/bRkFgcJqbGCDp3HjQqFdqBm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 jun. 2022.
FULLER, Ursula et al. Developing a Computer Science-Specific Learning Taxonomy. SIGCSE Bulletin, USA, v. 39, n. 4, p. 152-170, 2007.
JOHNSTONE, Alex H. Teaching oh chemistry – logical or psychological? Chemistry Education: Research and Practice in Europe, v. 1, n. 1, p. 9-15, 2000. Disponível em: https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2000/rp/a9rp90001b. Acesso em: 02 jun. 2022.
JOHNSTONE, Alex H. Chemical education research in Glasgow in perspective. Chemistry Education: Research and Practice in Europe, v. 7, n. 2, p. 49-63, 2006. Disponível em: https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2006/rp/b5rp90021b Acesso em: 02 jun. 2022.
JOHNSTONE, Alex H. You can’t get there from here. Journal of Chemical Education, v. 87, n. 1, p. 22-29, 2010. Disponível em: https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/ed800026d. Acesso em: 02 jun. 2022.
KRATHWOHL, David R. A revision of bloom's taxonomy: an overview. Theory into Practice, College of Education, The Ohio State University, v. 4, n. 41, p. 212-218, 2002.
LIMA, Maria Emília C. C.; BARBOZA, Luciana C. Ideias estruturadoras do pensamento químico: uma contribuição ao debate. Química Nova na Escola, n. 21, p. 39-43, 2005. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc21/v21a08.pdf. Acesso em: 02 jun. 2022.
MORTIMER, Eduardo Fleury; MACHADO, Andréa Horta; ROMANELLI, Lilavate Izapovitz. A proposta curricular de química do Estado de Minas Gerais: fundamentos e pressupostos. Química Nova, v. 23, n. 2, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/QZSvNkKHJHG3Wk6XsSd7Phb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 jun. 2022.
SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351/pdf. Acesso em: 02 jun. 2022.
SILVA, Andressa Henning; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualit@s Revista Eletrônica, v. 17, n. 1, p. 1-14, 2015. Disponível em: http://arquivo.revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas/article/view/2113/1403. Acesso em: 02 jun. 2022.
TALANQUER, Vicente. Macro, submicro, and symbolic? The many faces oh the chemistry “triplet”. International Journal of Science Education, v. 33, n. 2, p. 179-195, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.