Another project, another school

Other curricular knowledge-practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i3p1198-1221

Keywords:

Innovation, Curriculum, Elementary education

Abstract

The present study aimed to analyze an alternative educational proposal, with the question of investigating to what extent the experience in progress brings elements for a curricular innovation in Basic Education. The research with a qualitative approach adopted the Case Study as methodology. The research instruments consisted of observation, document analysis and semi-structured interview. The results indicate that the proposal presents changes in a set of aspects considered a priority for curricular innovation. The ongoing curriculum agrees with critical curricular theories and the integrated curricular approach, with repercussions on overcoming two fronts that have remained intact in the hegemonic curriculum: class subjects and grade system set up. The research also pointed out that curricular innovation is marked by complexity, but not overcome by the possibility of conceiving and building a new school, a new education and a new curriculum.

 

Author Biographies

Rosiana da Silva Novaes de Paula, UNASP

Mestre em Educação, professora de Inglês do Ensino Fundamental II e Médio no Centro Universitário Adventista de São Paulo. Membro do grupo de pesquisa CNPq FORME - Formação de Educadores. Trabalhou como Coordenadora Pedagógica e Orientadora Educacional na Educação Básica. Possui experiência como professora no Ensino Superior em Estudos da Linguagem e Prática Pedaógica.

Elize Keller-Franco, UNASP

 Mestre e Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é docente permanente no Mestrado profissional em Educação do UNASP. Atuou como Coordenadora Pedagógica na Educação Básica e Ensino Superior. Tem experiência na área de Educação com ênfase em planejamento, formação docente, currículo e avaliação, atuando principalmente nos seguintes temas: Projetos, Metodologias Ativas, Inovação Curricular, Formação de Professores e Gestão Escolar. Foi membro do grupo de pesquisa "Formação de Professores e Paradigmas Curriculares" coordenado pelo professor Marcos Masetto na PUC/SP de 2005 a 2015 e pesquisadora bolsista da CAPES. Coordena o Grupo de Pesquisa CNPq FORME- Formação de Educadores. 

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Published

2021-09-29

Issue

Section

Artigos