Research with everyday life

a dialogic extract in the Pedagogy course

Authors

  • Ester Maria Figueiredo Souza Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB https://orcid.org/0000-0001-5992-0184
  • Marlene Moreira Xavier Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i4p1791-1812

Keywords:

Daily life, Curriculum, Dialogue, Enunciation

Abstract

In this work, it is proposed to interpret, in teachers’ narratives of the Pedagogy course, within the discipline Curriculum and Programs, the mobilization of daily enunciation as a discursive index of training. The analysis of enunciations was supported by studies in/of/with everyday life, betting on the confluence of Dialogical Discourse Analysis (BRAIT, 2006, 2012) with the concepts of strategies and tactics (CERTEAU, 1996, 2008). The narratives were taken to extract and interpret the enunciations that exposed the appropriation of praxis within the curriculum domain. The results support the understanding that the notion of dialogue and everyday concepts enhance the knowledge created in the networks of the school subjects.

Author Biographies

Ester Maria Figueiredo Souza, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutora em Educação. Professora Plena da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb). Docente do curso de Licenciatura em Letras e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) e do Programa de Pós-Graduação em Letras: Cultura, Educação e Linguagens. Pesquisadora da área de Linguagem, Currículo e Estudos do Discurso.

Marlene Moreira Xavier, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb). Pedagoga e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Linguagem e Educação (GPLEd) da Uesb.

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Published

2021-12-18

Issue

Section

Artigos