Challenges and controversies of the Curricular Common National Base

diversity in question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i4p1650-1675

Keywords:

Curricular common national base, Diversity, Curriculum, Public policy

Abstract

This article aims to discuss the relationships established between the National Common Curricular Base (BNCC) and the elements that involve the theme of diversity in different contexts, analyzing how it is presented in that document, as well as the implications for everyday school life. This is a qualitative study, carried out through a qualitative bibliographic survey and documentary analysis, which, among the final considerations, observed the need for diversity to have greater prominence and depth of conceptualization in the BNCC and that of a country with cultural and regional dimensions like Brazil, which has several educational realities, can be considered in the elaboration of public educational policies.

Author Biographies

Di Paula Prado Calazans, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano (IFBaiano)

Mestre em Educação, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Técnica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano Campus Itapetinga (IFBaiano). Itapetinga-BA. Membro do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq).

Daniela Oliveira Vidal da Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Membro do Grupo de Pesquisa Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/UESB/CNPq). Assessora Pedagógica do Centro Universitário UniFTC, campus Vitória da Conquista – Bahia.

Cláudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), onde é Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (UESB). É Vice-Presidente Nordeste da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPEd). Líder do Grupo de Estudos Didática, Formação e Trabalho Docente (Difort/CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

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Published

2021-12-18

Issue

Section

Artigos