BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL AND INTEGRAL EDUCATION: CHALLENGES AND POSSIBILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p2095-2111

Keywords:

Integral Education, Social justice, Public school, Right to Education.

Abstract

The Brazilian public school, in the 20th and 21st centuries, was the scene of some successful democratic pedagogical experiences based on the idea of Integral Education, which occurred intermittently in the history of Brazil. These experiences are precious to be understood and updated by scholars of education and friends of democracy. They are seeds for the renewal of the long struggle for the right to school education of social quality in Brazil. This paper-interview aims to bring to the attention of readers interested in the subject the testimony of one of the most recent actions in this direction through Professor Jaqueline Moll’s words, one of the great current references in Integral Education in Brazil, who was responsible for the implementation of the ‘Mais Educação’ Program (2007-2016), an experience that the political-legal-media coup that occurred in 2016 attempted to abort. In the dialogue between the interviewers and the interviewee, the power of counter-hegemonic initiatives and the possibility of promoting a public school where everyone fits and where human dignity is the first agenda are debated. The concept of Integral Education is updated and the need to create public policies of an inclusive nature that consider intersectoriality and listen to community/popular knowledge is emphasized, as well as the importance of maintaining the “possible dream” and the struggle for a better world, even in times of obscurantism and humanitarian crises.

Author Biographies

Jaqueline Moll, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da UFRGS. 

Branca Jurema Ponce, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atua no Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da PUC-SP. Vice-reitora da PUC-SP (2001-2004). Pesquisadora Produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (PQ/CNPq).

Antonio Carlos Caruso Ronca, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Professor Titular da PUC-SP. Atua no Programa de Estudos de Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação. Reitor da PUC-SP (1993-2004). Conselheiro (2004-2012) e Presidente (2010-2012) do Conselho Nacional de Educação

José Nildo Oliveira Soares, Secretaria de Educação de São Paulo

Doutor em Educação-Currículo pela PUC-SP. Professor no Ensino Superior e da Rede Estadual de São Paulo

References

MOLL, Jaqueline (Org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

MOLL, Jaqueline. “A escola tem que baixar seus muros para não ser um simulacro da vida real”. [Entrevista cedida ao periódico La Capital]. Tradução de Julia Dietrich. Centro de Referencias em Educação Integral, 24 set. 2013. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/reportagens/a-escola-tem-que-baixar-seus-muros-para-nao-ser-um-simulacro-da-vida-real/. Acesso em: 10 out. 2020.

Published

2020-12-16

Issue

Section

Entrevistas