BNCC

Coalitions in Dispute in the Formulation of National Curriculum Policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e51258

Keywords:

BNCC, advocacy coalition framework, belief system, curriculum.

Abstract

The BNCC construction process was marked by a scenario of political instability and clashes between countless actors involved in its elaboration. On the occasion, two groups were formed, one positioning itself in favor and the other opposing the elaboration of the Base. In this sense, the aim of this study is to understand the main arguments that support the two positions based on the concepts of belief systems and defense coalitions by Paul Sabatier. To this end, we analyzed two documents published by two entities that each represent a coalition. Although they start from common concepts, such as the right to education, learning inequality, homogenization of teaching and educational quality, coalitions take different positions, which brings more questions than clarifications about the understanding of these concepts.

Author Biographies

Naira Muylaert, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Doutora em Ciências Humanas – Educação (PUC-Rio). Professora do Departamento de Educação da Pontífica Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio).

Deisilucy de Aragão F. Sequeira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Doutoranda em Ciências Humanas – Educação (PUC-Rio); Coordenadora pedagógica e professora da Educação Básica.

Alda Siqueira Lage, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Mestre em Educação (PUC-Rio); Pedagoga Social e Apoio à Direção Escolar da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-RJ). 

Tatiane Rodrigues Souza, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Mestre em Educação (PUC-Rio); Pedagoga Social e Apoio à Direção Escolar da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-RJ).

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Published

2023-03-30

Issue

Section

Artigos