FORMATION OF LITERACY TEACHERS: CHALLENGES OF TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p261-277Keywords:
Teacher training, Essential knowledge, Literacy teaching action, Pedagogy of ChildhoodAbstract
This article is an excerpt from the research Formation of Literacy Teachers: Challenges of teaching carried out in the Postgraduate Program Education: Curriculum of the Pontifical Catholic University of São Paulo with support from Capes. This research aimed to present a profile of the teachers in practice in three schools of the municipal network of São Paulo in the Regional Directorate of Butantã (DRE-BT). The research subjects were the regents of the 1st and 2nd years of elementary school. It was used as bibliographic reference Braslavsky, Ferreiro, Noffs, Soares, among other authors. The methodology used was the qualitative approach focusing in the documentary analysis, specific bibliographic reading and interviews. The results showed the gaps in the graduation courses, the need for constant updating on childhood pedagogy, the teaching knowledge essential for their performance and the knowledge of the student.References
BRASLAVSKY, Berta P. de. Problemas e métodos no ensino da leitura. São Paulo: Melhoramentos/ Edusp, 1971.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
FERREIRO, Emilia. O ingresso na escrita e nas culturas do escrito: seleção de textos de pesquisa. São Paulo: Cortez, 2013.
FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.
MARCELO GARCÍA, Carlos. A Formação de Professores para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.
NOFFS, Neide de Aquino; LIZARDO, Lilian de Assis Monteiro; SILVA, Tânia Mara de Andrade O. e. Estágio: o início da profissionalização docente. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 5, n. 1, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/lpg/article/view/616. Acesso em: 14 nov. 2020.
SANTANA, Terezinha; NOFFS, Neide. Formação Continuada de Professores: Práticas de Ensino e Transposição Didática. Curitiba: Appris, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.