FORMATION OF LITERACY TEACHERS: CHALLENGES OF TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p261-277

Keywords:

Teacher training, Essential knowledge, Literacy teaching action, Pedagogy of Childhood

Abstract

This article is an excerpt from the research Formation of Literacy Teachers: Challenges of teaching carried out in the Postgraduate Program Education: Curriculum of the Pontifical Catholic University of São Paulo with support from Capes. This research aimed to present a profile of the teachers in practice in three schools of the municipal network of São Paulo in the Regional Directorate of Butantã (DRE-BT). The research subjects were the regents of the 1st and 2nd years of elementary school. It was used as bibliographic reference Braslavsky, Ferreiro, Noffs, Soares, among other authors. The methodology used was the qualitative approach focusing in the documentary analysis, specific bibliographic reading and interviews. The results showed the gaps in the graduation courses, the need for constant updating on childhood pedagogy, the teaching knowledge essential for their performance and the knowledge of the student.

Author Biographies

Neide de Aquino Noffs, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUCSP, São Paulo, São Paulo

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo Professora titular do departamento de formação docente gestão e tecnologias da Faculdade de Educação da  PUC-SP. Presidente Vitalícia da ABPP – Associação Brasileira de Psicopedagogia. Coordenadora da Comissão de Formação e Regulamentação das atividades em Psicopedagogia da ABPP.

 

Cassiana da Silva Wasilewski, Prefeitura Municipal de São Paulo, São Paulo

Cassiana da Silva Wasilewski é Mestra em Educação: Currículo na linha de pesquisa  Formação de Professores, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); especialista em Alfabetização: Relações entre Ensino-Aprendizagem pelo Instituto Superior de Educação Vera Cruz (ISE-Vera Cruz); graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Unifieo (FIEO). Atualmente é professora da rede municipal de São Paulo. Dedica sua carreira à pesquisa em alfabetização, currículo e ensino de alfabetização na área pública.

References

BRASLAVSKY, Berta P. de. Problemas e métodos no ensino da leitura. São Paulo: Melhoramentos/ Edusp, 1971.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

FERREIRO, Emilia. O ingresso na escrita e nas culturas do escrito: seleção de textos de pesquisa. São Paulo: Cortez, 2013.

FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MARCELO GARCÍA, Carlos. A Formação de Professores para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.

NOFFS, Neide de Aquino; LIZARDO, Lilian de Assis Monteiro; SILVA, Tânia Mara de Andrade O. e. Estágio: o início da profissionalização docente. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 5, n. 1, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/lpg/article/view/616. Acesso em: 14 nov. 2020.

SANTANA, Terezinha; NOFFS, Neide. Formação Continuada de Professores: Práticas de Ensino e Transposição Didática. Curitiba: Appris, 2016.

Published

2021-03-30

Issue

Section

Artigos