“Post-criticism” or critical theory updating?

from “post-modern” and hybrid curriculum to critical curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p589-610

Keywords:

curriculum, post-critical curriculum theories, hybrid curriculum theories, critical curriculum theories

Abstract

From the conflict of curriculum trends associated with the “postmodern discourse”, whose hegemony indicates the critical curriculum theory exhaustion, this bibliographic study presents its scientific relevance. It aims to debate and analyze the importance of the critical theories resumption around curriculum studies. Presents the disharmony between tendencies allied to the “postmodern discourse” and shows, as a conclusive synthesis effort, reflections interested in the criticism of the “post-critical” and hybrid curriculum theories (based on the Tomaz Tadeu da Silva [1948- current], Peter McLaren [1948-current] and Antonio Flavio Barbosa Moreira [1945-current] ideas), as well in recovering the critical reflections particularity in the curriculum field (under the Michael Young's studies [1935?-current]).

Author Biographies

Júlio César Maia, Universidade Federal de Goiás

Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Jataí (UFJ), 2021. Doutorado (em andamento) em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Michele Silva Sacardo, Universidade Federal de Jataí

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), 2012. Docente nos cursos de Educação Física e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Jataí (UFJ).

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Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos