In pursuit of the ideal student?

Teachers’ reflections about the juvenilization process of the Youth and Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1633-1652

Keywords:

youth and adult education, juvenilization, discourse theory, universalism.

Abstract

With contributions from the Discourse Theory, the research carried out with teachers from the Youth and Adult Education aimed to analyze the meanings produced on “juvenilization”. It has been identified that younger students are recognized as victims of the adversities of schooling processes; their presence tends to be meant as a threat to the possibility of the Youth and Adult Education to serve adults who had no opportunity to complete their studies under regular conditions. Contributions from the Discourse Theory made it possible to interpret that such discourses are organized from an ideal of a student and are loaded with idealistic and essentialist meanings that feed expectations of controlling subjectivities that escape an ideal of student.

Author Biographies

Talita Vidal Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Bolsista Produtividade 2 CNPq Jovem Cientista do Nosso Estado FAPERJ. Procientista UERJ. Doutora em Educação pela UERJ. Professora Associada na Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ lotada no Departamento de Formação de Professores da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF) É professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC-UERJ) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (PROPEd-UERJ). Líder do Grupo de Pesquisa Currículo: conhecimento & cultura (CNPQ). Integra os Grupos de Pesquisa Currículo, Formação e Educação em Direitos Humanos e Políticas de Currículo e Cultura. Participa da Rede Latino-americana de Teoria do Discurso e do Grupo de Trabalho de Currículo (GT 12) da Anped. É sócia da Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Coordenadora do PPGECC/FEBF/UERJ (2014-2017).  Atuação na Educação Básica de 1985 a 2012. Produção acadêmica orientada principalmente para os seguintes temas: Currículo; Políticas curriculares, Currículo e Avaliação da Aprendizagem, Cultura; Conhecimento, Formação Docente.

Roberta Avoglio Alves Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd-UERJ). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação, Cultura e Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense (2004), com Especialização em Psicopedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2007). Atua como Professora I-Orientadora Educacional da Secretaria Municipal de Educação de Duque de Caxias/RJ e Orientadora Educacional da Fundação de Apoio à Escola Técnica. Tem experiência na área de Educação, principalmente nos seguintes temas: Alfabetização, Orientação Educacional, Educação Popular, Avaliação da Aprendizagem e Educação de Jovens e Adultos.

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Published

2022-12-28

Issue

Section

Artigos