Impacts of financialization of Brazilian education

from Higher Education to the basic cycle

Authors

  • Beatriz Azevedo Blandy Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Ladislau Dowbor Pontificia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1848-1877

Keywords:

desigualdade, privatization, financialization, inequality.

Abstract

In this critical and exploratory essay, aspects of the recent structural reconfiguration of private Brazilian education are mapped, relating it to the inflow of international capital, the strengthening of large educational groups and the financialization of the sector. Based on the central and transforming role of education in social and political macro scenarios, broader developments are pointed out, such as the perpetuation and deepening of Brazilian structural inequality. As a theoretical reference, education scholars who wrote on this topic were adopted and it is based on the vision of economists and managers, proposing a multidimensional view of the phenomenon. Thus, the aim is to articulate views and references on a recent process underway, building parameters for monitoring this process, proposing paths and methodologies for this line of investigation.

Author Biographies

Beatriz Azevedo Blandy, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Fui durante 22 anos, sócia e diretora de uma escola privada em SP. A Escola Ibeji, anos depois me formei em Administração de Empresas ( PUC-SP), fiz mestrado em Estratégia e agora faço Doutorado na linha de Organização e Sociedade sob orientação do prof. Ladislau Dowbor. Sou consultora em gestão e estratégia para organizações escolares, indústria criativa e terceiro setor.

Ladislau Dowbor, Pontificia Universidade Católica de São Paulo

Doutorado em Ciências Econômicas pela Escola Superior de Estatística e Planejamento de Varsóvia - Polônia (1976). Economista. Professor titular de Pós-Graduação da PUC-SP e consultor de diversas agências da Organização das Nações Unidas (ONU). Trabalhos do autor disponíveis em regime Creative Commons (acesso completo gratuito) em: https://dowbor.org.

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Published

2022-12-28

Issue

Section

Artigos