Indigenous Peoples, the Textbook and equivalent

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1710-1728

Keywords:

textbook, indian people, ideologies.

Abstract

Didactic Books (LDs) and the like transmit not only facts, but also spread ideologies, following the political tendencies of the ruling class. It is common to find in its pages limited and isolated elements of the history and culture of disadvantaged groups. Thus, the objective of this work is to carry out a critical/reflexive analysis about the contents inserted in the LDs on indigenous peoples. The bibliographic and documentary approach was chosen to support and compose the itinerary of the article. In general, the study revealed that LDs can carry content that depreciates and inferiors indigenous peoples.

Author Biographies

Ângela Maria dos Santos Rufino, Universidade Federal do Acre (UFAC)/Campus Floresta-Cruzeiro do Sul-AC

Professora adjunta na Universidade Federal do Acre (UFAC)/Campus Floresta-Cruzeiro do Sul-AC; graduada em Pedagogia e Geografia (UFAC); especialista em Psicopedagogia, em Tecnologias em Educação (PUC- Rio) e em Gestão de educação a distância(UFF); mestra em Letras pela Universidade Federal do Acre(UFAC); doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Luiz Antonio Gomes Senna, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)/Campus Maracanã;

Professor titular na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)/Campus Maracanã; doutor em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-Rio).

Igor Soares de Oliveira, Universidade Federal do Acre (UFAC)/Campus Floresta

 Doutor em Ecologia pela Universidade Estadual de Campinas e Professor Adjunto do Curso de Licenciatura Indígena e professor permanente dos programas de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens e Mestrado em Ciências Ambientais da Universidade Federal do Acre (UFAC)/Câmpus Floresta.

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Published

2022-12-28

Issue

Section

Artigos