School Practices of History on the Therapeutic Divan

“Deconstruction” of a Research Project and of a Teacher in Phd Studies

Authors

  • Kátia Sebastiana Carvalho dos Santos Farias Universidade Federal de Rondônia https://orcid.org/0000-0001-5646-8604
  • Eduardo Servo Ernesto Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e54353

Keywords:

History teaching; scene games; pedagogical practices; deconstruction; curricular practices.

Abstract

The objective of this text is to problematize, in the context of a research project, situated socio-cultural school practices, which mobilize the discipline of History, suggesting a curriculum focused on the uses of historical knowledge in the practical dimensions of life. The deconstruction of the project appears as a performance of fictional dialogues between mentor and mentee, allied to the voices of authors such as Derrida, Wittgenstein and others. The theoretical-methodological attitude is referenced in the concepts of language games, philosophical therapy, deconstruction, deconstructionist grammatical therapy and curricular studies. The discursive chains were made by citation and graftings that, purposefully, border the boundaries between the academic and the literary text. The scene games clarify, in a therapeutic way, that the construction of a research project occurs through tensions, empathy, marks, deconstructions and subjectivities.

Author Biographies

Kátia Sebastiana Carvalho dos Santos Farias, Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2014). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2008). Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia (1992). Professora do quadro efetivo da Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR), em regime de dedicação exclusiva (2008), Campus Porto Velho. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar - Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia - UNIR (PPGEEProf), Campus Porto Velho. Professora no Departamento de Matemática, atuando como Coordenadora de Estágio Supervisionado, e nas disciplinas Estágio Supervisionado I, II, III, e IV. Didática e Metodologia do Ensino de Matemática. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática (GPEMat-UNIR). Professora pesquisadora, e Integra o Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação e Infância - EDUCA (UNIR) . Na Anped foi Vice-Coordenadora do FORPREd-NORTE (Fórum de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação (FORPREd), até novembro de 2020 e atua no GT 8 (Formação de Professores) e GT 19 (Educação Matemática). Coordenadora da linha de Pesquisa: Formação de professores, práticas pedagógicas e culturais, dentro do Grupo EDUCA. Atua ainda nos grupos de pesquisa: Educação, Linguagem e Práticas Culturais - PHALA (UNICAMP) e História, Filosofia e Educação Matemática - HIFEM (UNICAMP). Integra Conselho Editorial da Revista Multidisciplinar em Educação (EDUCA) e integra o Conselho Editorial Nacional da Revista EXITUS/UFOPA. É Avaliadora de Instituições e de Cursos pelo INEP/MEC. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Práticas Pedagógicas e Culturais e História e Educação Matemática.

Eduardo Servo Ernesto, Universidade Federal de Rondônia

Doutorado em andamento pelo programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Universidade Federal de Rondônia (2019). Mestre em História e Estudos Culturais pela Universidade Federal de Rondônia (2014). Possui Licenciatura Plena e Bacharelado em História pela mesma instituição(2011). Atua nos temas: Memória e Identidade, Migração na Amazônia Ocidental, História da Amazônia, Ensino de História e Educação no Campo.

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Published

2023-03-30

Issue

Section

Artigos