Perceptions about curriculum and culture diversity in the classroom with adult learners

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p178-197

Keywords:

curriculum, culture diversity, adults learners, classroom

Abstract

The aim of this article is to emphasize some perceptions of the curriculum concepts and its contextualization relevance in the process of teaching and learning, considering a culture diversity based on age which comes up in the classroom, mainly during night class, where there is a mixture of learners considered children, youths and adults. I used descriptive methodology, based on readings and interpretations of key ideas defended by some authors and also based in the research that I have done during 2015 – 2017, in Maputo city. The problem is when adults learners are mixed with children and youths in the same classroom, they become restrained and that influences negatively in their teaching and learning process. Among the other results, stands out the urgency for design and implementation of the specific curriculum up to 12th grade for adults learners whom start from literacy.

Author Biography

António Salvador Domingos Espada, Academia de Ciências Policiais (ACIPOL)

Natural de Maputo, nascido aos 21 de setembro de 1969.

Doutor em Educação/Currículo pela Universidade Pedagógica e PUC: São Paulo. Docente de mestrados e licenciaturas em ciências policiais. Chefe do Departamento de Ensino e Aprendizagem da Academia de Ciências Policiais (ACIPOL) – Moçambique.

References

ARCHER, David; COTTINGAM, Sara. Manual matriz Reflect. Maputo: Actionaid, 1997.

BERTRAND, Yves. Teorias contemporâneas da Educação. 2. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.

ESPADA, António. Currículo do Ensino Básico e de Alfabetização e Educação de Adultos na Cidade de Maputo - Pertinência dos Conteúdos Temáticos e da Metodologia de Ensino e Aprendizagem (2015 – 2017). Maputo: Universidade Pedagógica, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

GIMENO SACRISTÁN, José. O Currículo – Uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artimed, 2000.

GIMENO SACRISTÁN, José. Saberes e Incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

MANGRASSE, Lucas. A Ideologização do Processo de Alfabetização e Educação de Jovens Adultos na Província de Nampula, Moçambique, no Período de 1975 a 2003: tensão entre fatores políticos e culturais. 2004. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

MARSH, Colin; WILLIS, George. Curriculum – Alternative Aproaches, Ongoing Issues. 2. ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 1999.

MOÇAMBIQUE. Lei 23/2007 - Lei de Trabalho, de 1 de agosto. Maputo: Escolar Editora, 2007.

MOÇAMBIQUE. Lei n.º 7/2008 - Lei de Promoção e Protecção dos Direitos da Criança, de 9 de julho. Boletim da República, n.º 9, I Série, Maputo: Imprensa Nacional, 2008.

MOÇAMBIQUE. Estratégia de Alfabetização e Educação de Adultos em Moçambique (2010-2015). Maputo: MINED, 2011.

MOÇAMBIQUE. Decreto-Lei n.º 3/2006, de 23 de agosto - Atualiza o Código Civil. 3. ed. Maputo: Plural Editores, 2013a.

MOÇAMBIQUE. Os grandes avanços e desafios do sector da educação em Moçambique 1974 -2013. Maputo: DINAEA, 2013b.

MOÇAMBIQUE. Resolução n.º 16/2013, de 31 de dezembro - Aprova a Política da Juventude e revoga a Resolução n.º 4/96, de 20 de março. Boletim da República n.º 104, I Série, Maputo: Imprensa Nacional, 2013c.

MOÇAMBIQUE. Lei nº 1/2018, de 12 de junho – Constituição da República de 2004 atualizada. Maputo: Imprensa Nacional, 2018.

MOÇAMBIQUE. Lei nº 22/2019, de 11 de dezembro - Lei da Família. Boletim da República n.º 239, I Série, Maputo: Imprensa Nacional, 2019.

NAFUKHO, Fredrick; AMITABI, Maurice; OTUNGA, Ruth. The psychology of adult learning in Africa. Gaborone: UNESCO, 2005.

PRATA, Ana. Dicionário Jurídico. 5. ed. Coimbra. Almedina. 2020.

RAKOMA, M. A bet needs assessment in the northen province. Sovenga: University of North, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Teorias do currículo. Porto: Porto Editora, 2000.

TIGHT, Malcolm. Key concepts in adult education and training. Londres e Nova York: Routledge, 1996.

VOGT, Maria; ALVES, Elionai. Revisão Teórica sobre a Educação de Adultos para uma Aproximação com Andragogia. 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1171/117120356013.pdf. Acesso em: 13 jun. 2021.

WESTBROOK, Robert; TEIXEIRA, Anísio. John Dewey. Recife: Massangana, 2010.

Published

2022-03-30

Issue

Section

Dossiê Temático CURRÍCULO, DIVERSIDADE E DIFERENÇAS CULTURAIS