Clicks, words and images

writing in a telecentro in a quilombola Community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p783-808

Keywords:

writing practices, digital communication and information technologies, curriculum, telecentro, quilombola Community

Abstract

This article presents the results of a research that analyzed the writing practices in the use of the computer and the internet in a telecentro of a Quilombola community located in the north of Minas Gerais/Brazil. The objective was to investigate how young people from the quilombola community integrated Digital Technologies of Information and Communication into their daily lives, as they attended the digital inclusion course at the telecentro. An interpretive research perspective was adopted, from an ethnographic approach. The data showed that, although the computer course may contain in its programming a prescribed curriculum for the inclusion of the student in the digital environment, this inclusion may be more related to the way users organize themselves and engage in activities using computers and the internet. in their daily practices linked to particular cultural identities.

Author Biographies

Maria Jacy Maia Velloso, Universidade Estadual De Montes Claros

Doutora em Educação. Professora do Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais, Universidade Estadual de Montes Claros/ Minas Gerais – Unimontes.

Maria Lúcia Castanheira, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Educação. Professora titular da Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth B.; VALENTE, José Armando. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari. K. Qualitative research for education: an introduction for theory and methods. Boston: Allyn and Bacon, 1982.

BRASIL. Ministério das Comunicações. Inclusão digital. 2010. Disponível em: http://www.mc.gov.br/inclusao-digital-mc/telecentros/conheca-o-telecentro-comunitario/. Acesso em: 24 jun. 2021.

BRASIL. Decreto n. 4.887/2003, de 20 de novembro de 2003. Regulamenta o procedimento para identificação, reconhecimento, delimitação, demarcação e titulação das terras ocupadas por remanescentes das comunidades dos quilombos de que trata o art. 68 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 21 de novembro de 2003.

CARNEIRO, Carla Bronzo Ladeira. Intervenção com foco nos resultados: elementos para o desenho e avaliação de projetos sociais. In: COSTA, Bruno Lazzarotti Diniz. CARNEIRO, Carla Bronzo Ladeira. Gestão social: o que há de novo? Volume 2: elementos para a ação. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 2004. p. 69-93.

CASTANHEIRA, Maria Lucia et al. Interactional ethnography: An approach to studying the social construction of literate practices. Linguistics and education, v. 11, n. 4, p. 353-400, 2000. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0898589800000322. Acesso em: 23 jan. 2021.

CORRÊA, Manoel Luiz G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

COSCARELLI, Carla Viana. Textos e hipertextos: procurando o equilíbrio. Linguagem em (Dis) curso, v. 9, p. 549-564, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/BQKxvxwpBQPTDpynwmRnZkH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2021.

COSCARELLI, Carla Viana. Letramento digital no INAF. Revista Linguagem & Ensino, v. 20, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15221. Acesso em: 22 jun. 2021.

DA SILVA HORTA, Marina Cajaíba; OLIVEIRA, Marlene. A construção de indicadores sociais aptos a medir a inclusão digital no Brasil. Informação & Sociedade, v. 29, n. 3, 2019. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/147931. Acesso em: 20 jun. 2021.

DE CASTILHO, Suely Dulce; CARVALHO, Francisca Barbosa de Andrade. Educação e quilombo: delineamento dos estudos brasileiros. Quaestio-Revista de Estudos em Educação, v. 17, n. 2, 2015. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs3/index.php/quaestio/article/view/2394. Acesso em: 15 abr. 2021.

DIAS, Marcelo Cafiero; NOVAIS, Ana Elisa. Por uma Matriz de Letramento Digital. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE HIPERTEXTO, 3., 2009, Belo Horizonte. Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

DOLL, Johannes; BUAES, Caroline Stumpf. Aprendizagem em curso de inclusão digital para pessoas adultas e idosas. RBCEH, Passo Fundo, v. 6, n. 3, p. 320-331, set. /dez. 2009. Disponível em: https://scholar.google.com.br/scholar?cluster=17827818969303316667&hl=pt-BR&as_sdt=0,5. Acesso em: 14 mar. /2021.

GALVÃO, Ana Maria. O. Histórias das culturas do escrito; tendência e possibilidade de pesquisa. In: MARINHO, Marildes; CARVALHO, Gilcinei T. (Orgs.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p. 218-248.

JEWITT, Carey. Multimodality and Literacy in School Classrooms. Review of Research in Education, v. 32, n. 1, p. 241-267, 2008. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0091732X07310586. Acesso em: 20 fev. 2020.

KALMAN, Judith. Escribir em la Plaza. Fondo de Cultura Económica, 2003.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. New literacies: Everyday practices and classroom learning. Open University Press, 2006.

LANKSHEAR, Colin; SNYDER, Ilana; GREEN, Bill. Teachers and technoliteracy: Managing literacy, technology and learning in schools. Sydney: Allen & Unwin, 2000.

LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (Orgs.). Educação a Distância: estado da arte. São Paulo: Pearson Education Brasil, 2009.

KRESS, Gunther.; BEZEMER Jeff. Escribir en un mundo de representación multimodal. In: KALMAN, Judith; STREET, Brian (Coords.). Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales: Diálogos con América Latina. Pátzcuaro, Michoacán, México: Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en America latina y el Caribe, 2009. p. 64-83.

RECUERO, Raquel. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.

RIBEIRO, Ana Elisa; COSCARELLI, Carla Viana. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

STREET, Brian V. Literacy in Theory and Practice. Cambridge: CUP, 1984.

STREET, Brian. “What’s “new” in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice”. Current Issues in Comparative Education, v. 5, n. 2, p. 77-91, 2003. Disponível em: https://www.tc.columbia.edu/cice/pdf/25734_5_2_street.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

STREET, Brian V. Os novos estudos sobre o letramento: histórico e perspectivas. In: MARINHO, Marildes; CARVALHO, Gilcinei T. (Orgs.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p. 33-53.

STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento da etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.

STREET, Brian V.; CASTANHEIRA, Maria Lúcia. Práticas e eventos de letramento. Glossário do Ceale. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014.

STREET, Brian; PAHL, Kate; ROWSELL, Jennifer MK. Multimodality and new literacy studies. In: The handbook on multimodality. London: Routledge, 2009.

VALENTE, José Armando; DE ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Políticas de tecnologia na educação no Brasil: visão histórica e lições aprendidas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas = Education Policy Analysis Archives, v. 28, n. 1, p. 94, 2020. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4295/2460. Acesso em: 12 mar. 2021.

VELLOSO, Maria Jacy Maia. Práticas de letramento no contexto digital: usos da leitura e da escrita no telecentro de uma comunidade quilombola. 2015 Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

VILLELA, Ana Maria Nápoles et al. Linguagem, tecnologia e educação. São Paulo: Peirópolis, 2010.

XAVIER, Antonio Carlos; SANTOS, Carmi Ferraz. O texto eletrônico e os gêneros do discurso. Veredas - Revista de estudos Linguísticos, Juiz de Fora, v. 4, n. 1, p. 51-57, jan./jun. 2000. Disponível em: https://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/artigo56.pdf. Acesso em: 06 fev. 2021.

Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos