Curricular environmentalization in the training of receptive tourism professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e54755

Keywords:

curriculum, environmental education, technical education, tourism, environment

Abstract

The article aimed to analyze the degree of curricular environmentalization of training courses for receptive tourism professionals in the state of Sergipe, Brazil. The objectives of the study were defined from the problematization of the importance of including environmental issues in professional training processes. The problem is addressed using as main theoretical references studies from the fields of environmental education, sustainable tourism, technical training, and curriculum environmentalization. The research corpus, submitted to content analysis, consisted of syllabuses from training courses for receptive tourism offered in Aracaju. The results show that the courses that have the highest degree of curricular environmentalization form far less professionals, while the courses that have the lowest degree of curricular environmentalization are those that form the vast majority of professionals.

 

Author Biographies

Daniela Rollemberg Lopez Martinez, Universidade Federal de Sergipe

Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Sergipe - PRODEMA- UFS. Especialista em Gestão de Empresas de Turismo, pela Universidade Federal de Sergipe. Doutoranda em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Sergipe - PRODEMA - UFS.

Marina de Souza Sartore, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (2003) e Mestrado em Engenharia de Produção com ênfase em Dinâmica Organizacional do Trabalho pela Universidade Federal de São Carlos (2006). Realizou o Doutorado Sanduíche no Centro de Sociologia Européia na École des Hautes Études en Science Sociales (EHESS) no ano letivo de 2007/2008. É doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos. Realizou o pós-doutorado no Royal Melbourne Institute of Technology (2018/2019) no Centre for Urban Research (CUR) e na Sunshine Coast University no Sustainability Research Centre (SRC) na Austrália. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia Econômica, atuando principalmente nos seguintes temas: Turismo, Construção Social dos Mercados no litoral, Ferramentas de Avaliação e Valoração, Sustentabilidade Empresarial, Investimento Responsável. É professora adjunta IV de Sociologia da Universidade Federal de Sergipe - Campus de São Cristóvão, da Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio-Ambiente (PRODEMA). É líder do Laboratório de Estudos sobre Mercados e Organizações na Sociedade (LEMOS) certificado pelo CNPq. Interesse de supervisões atuais: projetos, projetos de mestrado e doutorado que evoquem a sociologia econômica para o estudo do mercado do turismo, especialmente na relação entre natureza, lazer e mercado.

Cae Rodrigues, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Doutorado Sanduíche financiado pelo CNPq em Monash University, Austrália. Pós-Doutorado na La Trobe University, Austrália (2018). Pós-Doutorado na University of Sunshine Coast, Austrália (2019). Professor Adjunto na Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal de Sergipe. Editor de Edições Especiais do The Journal of Environmental Education. Vice-Presidente da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana.

References

Alexandre, Lilian. Maria de Mesquita. (Re) invenção do turismo de base comunitária no litoral sul sergipano: turismo e economia criativa como elos de gestão participativa. 2018. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018.

Arbat, Eva.; Geli, Anna M. (org.). Ambientalización Curricular de los Estudios Superiores: aspectos ambientales de las universidades. Girona: Universitat de Girona-Red ACES; Servei de Publicacions, 2002.

Blengini, Isabelle Aparecida Dellela.; Lima, Luana Brito.; Silva, Isadora Souza Melo; Rodrigues, Cae. Trilha interpretativa como proposta de Educação ambiental: Um estudo na RPPN do Caju (SE). Revista Brasileira de Ecoturismo, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 142-161, 2019. Available at: https://doi.org/10.34024/rbecotur.2019.v12.6717. Accessed on: Aug. 17, 2019.

Blengini, Isabelle Aparecida Dellela; Rodrigues, Cae. Pesquisa em educação ambiental em RPPN: Instrumentos para a pesquisa de campo. ReviSEA, São Cristóvão, v. 7, n. 2, p. 83-95, 2019. Available at: https://doi.org/10.47401/revisea.v8i2.12846. Accessed on: Aug. 17, 2019.

Bluhdorn, Ingolfur. The politics of unsustainability: COP15, post-ecologism, and the ecological paradox. Organization & Environment, v. 24, n. 1, p. 34-53, 2011. Available at: https://doi.org/10.1177/1086026611402. Accessed on: Aug. 17, 2019.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente, saúde. Brasília: MEC/SEF, 1997. Available at: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro091.pdf. Accessed on: Aug. 17, 2019.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Volume 10.3 - Temas Transversais - Meio Ambiente. Brasília: MEC/SEF, 1998. Available at: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/meioambiente.pdf. Accessed on: Aug. 17, 2019.

Brasil. Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. 1999. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Accessed on: Dec. 16, 2018.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação; Conselho Pleno. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: MEC, CNE, CP, 2012. Available at: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pd. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Brasil. Ministério de Turismo. Plano de Desenvolvimento e Interiorização do Turismo. Brasília: MTur, 2013. Available at: http://www.turismo.gov.br/sites/default/turismo/DPROD/PDITS/SERGIPE/PDITS_POLO_COSTA_DOS_COQUEIRAIS.pdf. Accessed on: Oct. 20, 2018.

Brasil. Ministério do Turismo. Anuário Estatístico do Turismo. 2017a. Available at: http://www.dadosefatos.turismo.gov.br/2016-02-04-11-53-05.html. Accessed on: Oct. 20, 2017.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017b. Available at: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Brasil, Ministério da Educação. Novo Ensino Médio. Brasília: MEC, 2017c Available at: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361. Accessed on: Jul. 19, 2019.

Brasil. Ministério do Turismo. Plano de Desenvolvimento e Interiorização do Brasil, Ministério do Turismo. Sergipe Amplia Números de Municípios no Mapa do Turismo. Brasília: MTur, 2017d. Available at: http://www.turismo.gov.br/assuntos/8161-sergipe-amplia-número-de-municípios-no-mapa-do-turismo-brasileiro.html. Accessed on: Aug. 29, 2018.

Brasil. Base Nacional Curricular. Brasília, 2018. Available at: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Accessed on: Aug. 20, 2019.

Brasil. Ministério do Turismo. “Cresce a participação do Turismo no PIB nacional”. 2019a. Available at: https://www.gov.br/turismo/pt-br/assuntos/ultimas-noticias/cresce-a-participacao-do-turismo-no-pib-nacional. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Brasil. Secretaria de Educação Básica. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Proposta de práticas de implementação. Brasília: MEC, SEB, 2019b. Available at: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Campos, Angelo. M. N. O ecoturismo como alternativa de desenvolvimento sustentável. Caderno Virtual de Turismo, v. 5, n. 1, p. 1-6, 2006. Available at: http://www.ivt.coppe.ufrj.br/caderno/index.php/caderno/article/view/75. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Carvalho, Isabel Cristina Moura; Steil, Carlos Alberto. O hábitus ecológico e a educação da percepção: fundamentos antropológicos para a educação ambiental. Educação e Realidade, v. 34, n. 3, p. 81-94, 2009. Available at: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/9086. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Carvalho, Isabel Cristina Moura; Toniol, Rodrigo. Ambientalização, cultura e educação: diálogos, traduções e inteligibilidades possíveis desde um estudo antropológico da educação ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. especial, p. 28-39, 2010. Available at: https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.3393. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Ceballos-Lascuráin, Héctor. O Ecoturismo como um Fenômeno Mundial. In: Lindberg, K.; Hawkins, D. E. Ecoturismo: um guia para planejamento e gestão. São Paulo: Senac, 1995. p.23-29.

Down, Lorna. Addressing the challenges of mainstreaming education for sustainable development in higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 7, n. 4, p. 390-399, 2006. Available at: https://doi.org/10.1108/14676370610702190. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Escouto, Francélia de Moura Barros. Educação ambiental, meio ambiente e turismo. Revista Científica INTERMEIO, ano 1, n. 1, p. 50-56, 2013. Available at: https://www.fafor.edu.br/pesquisa/arquivos/REVISTAINTERMEIO_ANO1_N1_MAIO_2013.pdf#page=50. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Fay, Brian. Critical social science: liberation and its limits. New York: Cornell University Press, 1987.

Fien, John. Education for the environment: critical curriculum theorizing and environmental education. Geelong: Deakin University, 1993.

Fonseca Júnior, Wilson C. Análise de conteúdo. In: Duarte, J.; Barros, A. (orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006. p. 280-315.

Freire, Laísa Maria.; Rodrigues, Cae. Formação de professores e educadores ambientais: diálogos generativos para a práxis Pesquisa em Educação Ambiental, v. 15, n. 1, p. 106-125, 2020. Available at: http://dx.doi.org/10.18675/2177-580X.2020-14666. Accessed on: Dec. 15, 2020.

Freitas, Denise; Souza, Marcos L. O ensino superior no Brasil: desafios para a ambientalização curricular. In: Leme, P. C. S. et al. Visões e experiências Ibero-Americanas de sustentabilidade nas universidades. São Paulo: USP; Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2012. p. 129-136.

Geli, Anna M.; Junyent, Mercé; Sánchez, Sara. Ambientalización curricular de los estudios superiores: diagnóstico de la ambientalización curricular de los estudios superiores. Girona: Universitat de Girona-Red ACES; Servei de Publicacions, 2003.

González-Gaudiano, Edgar. La dimensión ambiental: convergencia o disyuntiva en el currículum universitário. In: Alba, A. (cood.). El curriculum universitario: de cara al nuevo milenio. México: Centro de Estudios sobre la Universidad/UNAM/Plaza y Valdés Editores, 1997. p. 199-204.

Handl, Günther. The Legal Mandate of Multilateral Development Banks as Agents for Change Toward Sustainable Development. The American Journal of International Law, v. 92, n. 4, p. 642-665, 1998. Available at: www.jstor.org/stable/2998127. Accessed on: Nov. 27, 2020.

Johnson, Sue. Higher education and sustainable development: paradox and possibility. Environmental Education Research, v. 17, n. 2, p. 281-284, 2011. Available at: https://doi.org/10.1080/13504622.2010.535726. Accessed on: Nov. 27, 2020.

Junyent, Mercé.; Geli, Anna. M.; Arbat, Eva. (eds.) Ambientalización Curricular de los Estudios Superiores: proceso de Caracterización de la Ambientalización Curricular de los Estudios Universitarios. Girona: Universitat de Girona-Red ACES. Servei de Publicacions, 2003.

Khanra, Sayantan; Dhir, Amandeep; Kaur, Puneet; Mäntymäki, Matti. Bibliometric analysis and literature review of ecotourism: Toward sustainable development. Tourism Management Perspectives, v. 37, 2021. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211973620301446. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Layrargues, Philippe Pomier. Educação ambiental com responsabilidade social: o desafio da superação das desigualdades. In: Loureiro, Carlos Frederico Bernardo; Layrargues, Philippe Pomier; Ronaldo Souza de Castro (Orgs.). Repensar a Educação Ambiental: um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009. p.11-31.

Layrargues, Philippe Pomier; Lima, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014. Available at: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Lopes, José Sérgio Leite. Sobre processos de “ambientalização” dos conflitos e sobre dilemas da participação. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 12, n.25, jan./jun., p.31-64, 2006. Available at: https://doi.org/10.1590/S0104-71832006000100003. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Manfrinato, Márcia Helena Vargas. Proposta de organização curricular em curso técnico-profissionalizante: meio ambiente e educação ambiental-um estudo de caso. 2006. Tese (Doutorado em Ciências da Engenharia Ambiental) - Universidade de São Paulo, São Carlos, 2006.

Mendonça, Rita; Neiman, Zysman. Ecoturismo no Brasil. São Paulo: Manole, 2005.

Mikesell, Raymond F.; Williams, Lawrence. International Banks and the Environment: From Growth to Sustainability: An Unfinished Agenda. San Francisco: Sierra Club Books, 1992. 302p.

Payne, Phillip.; Rodrigues, Cae. Environmentalizing the curriculum: a critical dialogue of south-north framings. Perspectiva, Erechim, v. 30, n. 2, p. 411-444, 2012. Available at: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2012v30n2p411. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Petersen, Paulo; Romano, Jorge O. Abordagens participativas para o desenvolvimento local. Rio de Janeiro: Assessoria e Serviços a Projetos em Agricultura Alternativa, 1999.

Philippi Junior, Arlindo. Educação Ambiental, Desenvolvimento de Cursos e Projetos. São Paulo: Signos, 2002.

Reigota, Marcos. O Estado da Arte da pesquisa em Educação Ambiental no Brasil. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 2, n. 1, p. 33-36, 2007. Available at: https://doi.org/10.11606/issn.2177-580X.v2i1p33-66. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Rodrigues, Cae. Observando os “estudos do meio” pela lente da educação ambiental crítica. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient., v. 24, p. 503-517, 2010. Available at: https://doi.org/10.14295/remea.v24i0.4390. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Rodrigues, Cae. A ambientalização dos currículos de Educação Física no ensino superior. Motriz, Rio Claro, v. 18, n. 3, p.557-570, 2012. Available at: https://doi.org/10.1590/S1980-65742012000300016. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Rodrigues, Cae. A ambientalização curricular de programas de Educação Física em universidades federais do Brasil. Rev Bras Educ Fís Esporte, São Paulo, v. 29, n. 3, p.421-37, 2015a. Available at: https://doi.org/10.1590/1807-55092015000300421. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Rodrigues, Cae. O (não) lugar das sinergias motricidade-meio ambiente em contextos escolares. In: Corrêa, D. A.; Lemos, F. R. M.; Rodrigues, C. (orgs.). Motricidade Escolar. Curitiba: CRV, 2015b. p. 147-172.

Rodrigues, Cae. Limites da mudança e propostas vagabundas: perspectivas práxicas da educação ambiental. In: Araújo, M. I. O.; Nepomuceno, A. L. O.; Santana, C. G. Educadores ambientais: caminhos para a práxis. Aracaju: Criação, 2016. p.15-30.

Rodrigues, Cae. Movement Scapes as ecomotricty in ecopedagogy. The Journal of Environmental Education, v. 49, n. 2, p. 88-102, 2018. Available at: https://doi.org/10.1080/00958964.2017.1417222. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Rodrigues, Cae. A ecomotricidade na apreensão da natureza: inter-ação como experiência lúdica e ecológica. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, Seção Especial: Técnica e Ambiente, v. 51, p. 8-23, 2019. Available at: http://dx.doi.org/10.5380/dma.v51i0.63007. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Rodrigues, Cae.; Payne, Phillip G. Environmentalization of the physical education curriculum in Brazilian universities: culturally comparative lessons from critical outdoor education in Australia. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, v. 17, n. 1, p. 18-37, 2017. Available at: https://doi.org/10.1080/14729679.2015.1035294. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Sampaio, Tânia. M. V. Educação física, lazer e meio ambiente: desafios da relação ser humano e ecossistema. In: Marco, A. (org.). Educação Física: cultura e sociedade. Campinas: Papirus, 2006. p. 87-107.

Sauvé, Lucie. Currents in environmental education: mapping a complex and evolving pedagogical field. Canadian Journal of Environmental Education, v. 10, p. 11-37, 2005. Available at: https://cjee.lakeheadu.ca/article/view/175. Accessed on: Dec. 03, 2020.

Downloads

Published

2023-12-20

Issue

Section

Artigos