Curriculum and Human Formation

Dilemmas of Contemporary Society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e55064

Keywords:

human formation; curriculum; social project; democratic project; difference.

Abstract

The article aims to understand the relationship between curriculum and human training in the contemporary context and to identify its consequences in the training process. For this purpose, a qualitative approach and bibliographical research are used as a methodology, having as a parameter the assumptions of historical-dialectical materialism. At the end of the study, it was verified the need to think about the curricular organization with a parameter in human formation based on the principles of the ontology of the social being in its entirety.

Author Biographies

Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação pela PUC-São Paulo. Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Docente do curso de Graduação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina. Líder do grupo de estudo e pesquisa: Currículo, Formação e Trabalho Docente.

Cezar Bueno de Lima, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutor em Ciências Sociais pela PUC-SP. Docente do Curso de Graduação em Ciências Sociais e do Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Direitos Humanos e Políticas Púbicas da PUC-PR. Bolsista Produtividade em Pesquisa CNPq (2022-2025).

References

APPLE, Michael W. Educação e poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

BACHELARD, Gaston. L’engagement rationaliste. Paris: PUF, 1972.

BACHELARD, Gaston. La formación del espíritu científico: contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo. Buenos Aires: Siglo XXI, 1994.

BARBOSA, Manuel. Acção educativa perante o fim das certezas: oportunidade para mudar de registro epistemológico? Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 10, n. 2, p. 45-58, 1998.

CASALI, Alípio Márcio Dias. Saberes e procederes escolares: o singular, o parcial, o universal. In: SEVERINO, Antônio Joaquim; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Conhecimento, pesquisas e educação. Campinas: Papirus, 2001. p. 05-07.

CASALI, Alípio Márcio Dias. Elite intelectual e restauração da Igreja. Petrópolis: Vozes, 2005.

DUSSEL, Enrique. En búsqueda del sentido (origen y desarrollo de una filosofía de la liberación. Anthropos, n. 180, p. 13-36, 1998.

ECO, Umberto. Sobre algumas funções da literatura. In: ECO, Umberto. Sobre a literatura. Rio de Janeiro: Record, 1991. p. 9-22.

FERNANDES, Margarida Ramires. Mudança e inovação na pós-modernidade: perspectivas curriculares. Porto: Porto, 2000.

FEYERABEND, Paul. Contra o método: esboço de uma teoria anárquica da teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1977.

FJELD, Anders; QUITANA, Laura. Reinstitucionalización, formas de vida y acciones igualitarias: reinvenciones de lo común hoy contra el capitalismo neoliberal. Revista de Estudios Sociales, n. 70, p. 2-9, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.7440/res70.2019.01. Acesso em: 19 maio 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.

GOERGEN, Pedro. Pós-modernidade, ética e educação. Campinas: Autores Associados, 1996.

HABERMAS, Jünger. Que significa socialismo hoje? Revolução recuperadora e necessidade de revisão da esquerda. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, n. 30, p. 43-61, jul. 1990.

HALL, Stuart. Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1975.

LLAVADOR, Francisco Beltrán. Las determinaciones y el cambio del currículo. In: ANGULO, José Félix; BLANCO, Nieves (Coord.). Teoría y desarrollo del currículo. Málaga: Ediciones Aljibe, 1994. p. 369-383.

LÜCK, Heloisa. Estratégia para a ação global e coletiva do ensino. Revista Gestão em Rede, Curitiba, n. 72, 1995.

MCLAREN, Peter. A vida nas escolas: uma introdução à pedagogia crítica nos fundamentos da educação. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

MORGAN, Gareth. Imagens da organização. São Paulo: Atlas, 1996.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica e filosofia. 2. ed. São Paulo: Cultrix/EdUSP, 1975.

POPPER, Karl R. Conjecturas e refutações. 3. ed. Brasília: UnB, 1972.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 25. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.

SFEZ, Lucien. Crítica da comunicação. São Paulo: Loyola, 1994.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Globalização e interdisciplinaridade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

WELLMER, Albrecht. Razón, utopia, y la dialéctica de la ilustración. In: GUIDDENS, Anthony et al. Habermas y la modernidad. Madrid: Cátedra, 1991. p. 65-110.

Published

2023-07-14

Issue

Section

Artigos