Arquiving and archivization of poetic images of teaching in the archive of the objects of thinking project
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e55306Keywords:
poetic image of teaching; objects of thinking; archive; archiving; archivization.Abstract
In this paper, which is supported by the Coordination for Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), teaching is regarded as a poetic image to move away from a dogmatic image. It asks: How have we produced images of teaching? The aim is to archivize images of teaching from the archive of the Objects of Thinking Project, designed by the Research Group Curriculum, Space, Movement. The notion of poetic image and dogmatic image of thought is addressed according to Octávio Paz (2012) and Gilles Deleuze (2006). The method adopted is the archive of Foucault (2008), and the procedures are archiving and archivization, of Aquino and Val (2018). Archivization has enabled the multiplication of images to around 150 sayings and approximately 40 different image-discourses of teaching.
References
AQUINO, Julio G.; VAL, Gisela do. Uma ideia de arquivo: contributos para a pesquisa educacional. Pedagogía y Saberes, 49, p. 41-53, 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n49/0121-2494-pys-49-00041.pdf. Acesso em: 27 jan. 2021.
BAVARESCO, Gabriel. A artista está presente. In: MUNHOZ, Angélica Vier et al. (Orgs.). Objetos de Pensar: exercícios para a docência. Lajeado: Lajeado, 2020. p. 18-20. Disponível em: https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/316/pdf_316.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.
DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
FISCHER, Deborah Vier; LOPONTE, Luciana Gruppelli. Modos de habitar a escola: o que somos capazes de inventar? Educação, Santa Maria, v. 45, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/35041. Acesso em: 15 nov. 2020.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
MUNHOZ, Angélica Vier. Imagens de um Pensamento-Dança. Caderno Pedagógico, Lajeado, v. 8, n. 1, p. 23-30, 2011. Disponível em: http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/826/815. Acesso em: 10 nov. 2020.
MUNHOZ, Angélica Vier; ZANOTTELI, Alissara; ROOS, Bibiana Munhoz. Das Imagens que Habitam o Pensamento. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro - SP, v. 28, n. 59, p. 682-698, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13162/8708. Acesso em: 08 nov. 2020.
NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. Tradução, notas e posfácio Paulo César de Souza. – São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falava Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
PAZ, Octavio. A imagem. In: PAZ, Octavio. O Arco e a Lira. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
PEDERIVA, Bianca Isabel. Justiça docente. In: MUNHOZ, Angélica Vier et al. (Orgs.). Objetos de Pensar: exercícios para a docência. Lajeado: Lajeado, 2020. p. 54-55. Disponível em: https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/316/pdf_316.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.
SCHWERTNER, Suzana Feldens. Os jovens e as funções da escola: uma matéria epistolar. In: MUNHOZ, Angélica Vier et al. (Orgs.). Objetos de Pensar: exercícios para a docência. Lajeado: Lajeado, 2020. p. 57. Disponível em: https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/316/pdf_316.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.