Arquiving and archivization of poetic images of teaching in the archive of the objects of thinking project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e55306

Keywords:

poetic image of teaching; objects of thinking; archive; archiving; archivization.

Abstract

In this paper, which is supported by the Coordination for Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), teaching is regarded as a poetic image to move away from a dogmatic image. It asks: How have we produced images of teaching? The aim is to archivize images of teaching from the archive of the Objects of Thinking Project, designed by the Research Group Curriculum, Space, Movement. The notion of poetic image and dogmatic image of thought is addressed according to Octávio Paz (2012) and Gilles Deleuze (2006). The method adopted is the archive of Foucault (2008), and the procedures are archiving and archivization, of Aquino and Val (2018). Archivization has enabled the multiplication of images to around 150 sayings and approximately 40 different image-discourses of teaching.

Author Biographies

Inauã Weirich Ribeiro, Universidade do Vale do Taquari (Univates)

Doutoranda no PPGEnsino na Universidade do Vale do Taquari - Univates. Bolsista Integral PROSUC/CAPES junto ao Grupo de Pesquisa Currículo, Espaço, Movimento (CEM/CNPq).

Jeferson Cristian Zick Camargo, Universidade do Vale do Taquari

Graduando no curso de Psicologia pela Universidade do Taquari - Univates. Bolsista de Iniciação Científica junto ao Grupo de Pesquisa Currículo, Espaço, Movimento pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq.

Angélica Vier Munhoz, Universidade do Vale do Taquari (Univates)

Doutora em Educação. Professora Titular na Universidade do Vale do Taquari – Univates, atuando nos cursos de graduação e no Programa de Pós-graduação – Mestrado e Doutorado em Ensino. Líder do Grupo de Pesquisa Curriculo, Espaço, Movimentos. 

References

AQUINO, Julio G.; VAL, Gisela do. Uma ideia de arquivo: contributos para a pesquisa educacional. Pedagogía y Saberes, 49, p. 41-53, 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n49/0121-2494-pys-49-00041.pdf. Acesso em: 27 jan. 2021.

BAVARESCO, Gabriel. A artista está presente. In: MUNHOZ, Angélica Vier et al. (Orgs.). Objetos de Pensar: exercícios para a docência. Lajeado: Lajeado, 2020. p. 18-20. Disponível em: https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/316/pdf_316.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

FISCHER, Deborah Vier; LOPONTE, Luciana Gruppelli. Modos de habitar a escola: o que somos capazes de inventar? Educação, Santa Maria, v. 45, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/35041. Acesso em: 15 nov. 2020.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

MUNHOZ, Angélica Vier. Imagens de um Pensamento-Dança. Caderno Pedagógico, Lajeado, v. 8, n. 1, p. 23-30, 2011. Disponível em: http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/826/815. Acesso em: 10 nov. 2020.

MUNHOZ, Angélica Vier; ZANOTTELI, Alissara; ROOS, Bibiana Munhoz. Das Imagens que Habitam o Pensamento. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro - SP, v. 28, n. 59, p. 682-698, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13162/8708. Acesso em: 08 nov. 2020.

NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. Tradução, notas e posfácio Paulo César de Souza. – São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falava Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

PAZ, Octavio. A imagem. In: PAZ, Octavio. O Arco e a Lira. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

PEDERIVA, Bianca Isabel. Justiça docente. In: MUNHOZ, Angélica Vier et al. (Orgs.). Objetos de Pensar: exercícios para a docência. Lajeado: Lajeado, 2020. p. 54-55. Disponível em: https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/316/pdf_316.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.

SCHWERTNER, Suzana Feldens. Os jovens e as funções da escola: uma matéria epistolar. In: MUNHOZ, Angélica Vier et al. (Orgs.). Objetos de Pensar: exercícios para a docência. Lajeado: Lajeado, 2020. p. 57. Disponível em: https://www.univates.br/editora-univates/media/publicacoes/316/pdf_316.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.

Published

2023-03-30

Issue

Section

Artigos