Movements for the re-existence of the Pedagogy curriculum

inspirations of the Resolution no. 2/2015 on the desire to change

Authors

  • Rejane de Oliveira Alves UFBA
  • Ronaldo Figueiredo Venas UFBA
  • Leila da Franca Soares UFBA

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i4p1460-1482

Keywords:

Teacher training, Curriculum reformulation, Teaching degree in Pedagogy

Abstract

This article aimed to critically describe the democratic principles that guided the reformulation of the Curriculum Project of the Pedagogy course at the Faculty of Education of the Federal University of Bahia (FACED/UFBA), inspired by Resolution no. 2, of July 1, 2015. The text brings arguments in favor of the repeal of Resolution no. 2, of December 20, 2019, in view of its authoritarian and arbitrary nature. This is a qualitative study, anchored in a descriptive-analytical research that involved the entire academic community of the FACED/UFBA around curriculum reformulation. The result of the work culminated with the curricular updating of the Pedagogical Political Project of the Pedagogy course and with the uncompromising defense of a human, sensitive, political, ethical, critical and reflective initial formation.

Author Biographies

Rejane de Oliveira Alves, UFBA

Doutora em Educação pela UnB, Mestre em Educação pela UFPI e Pedagoga. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia - UFBA. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação para Aprendizagem - FACED/UFBA. Ex-coordenadora do curso de Pedagogia da UFBA

Ronaldo Figueiredo Venas, UFBA

Doutor e Mestre em Educação pela UFBA. Graduação em História e Pedagogia. Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia - UFBA.  Pesquisador na linha de História da Educação e Formação de Professores. Ex-coordenador do curso de Pedagogia da UFBA.

Leila da Franca Soares, UFBA

Doutora e Mestre em Educação pela UFBA e Pedagoga. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia - UFBA. Membro do Núcleo Integrado de Estudos e Pesquisas sobre Infâncias e Educação Infantil- NEPESSI/FACED/UFBA e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil, Crianças, Infâncias-GEPEICI/FACED/UFBA. Ex-vice-coordenadora do curso de Pedagogia da UFBA.

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Published

2021-12-18

Issue

Section

Dossiê: De que currículo precisamos em tempos de democracia fraturada