Challenges to reinventing the formation of university teachers for the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e55946Keywords:
knowledge society; innovative curricula; teaching in higher education; teacher training.Abstract
Aiming to reflect on the challenges for the formation of university professors in this century, alternative programs for this formation came to our attention, organized based on innovative curricular paradigms to meet the needs of contemporary society. This article intends to describe some of these curricular projects and analyze their teacher education programs, which may present us with clues for the reinvention of university teacher education for the 21st century. The research methodology is guided by a qualitative approach, as we seek in these projects their intentionality, contextualization, the meaning of new attitudes and relationships between the subjects of this curriculum (teacher and student). It is carried out through bibliography and document analysis of four different innovative curricular projects.
References
ABREU, Maria Célia Teixeira de. O Papel de Professor das Disciplinas Comuns do Primeiro Ciclo de Ciências Humanas e Educação da PUC-SP. 1975. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1975.
ARANTES-PEREIRA, Carolina. Processo de formação de professores Universitários engajados no Currículo por projetos da UFPR-Litoral. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
CASTELO, José Alberto. O Papel de Professor das Disciplinas Comuns do Primeiro Ciclo de Ciências Humanas e Educação da PUC-SP na concepção dos alunos. 1975. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1975.
CUNHA, Luis Antonio – A Universidade temporã: O Ensino Superior da Colônia à Era de Vargas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.
FERNANDES, Cleoni; Maria Barboza. Currículos e Práticas na Educação Superior. In: MOROSINI, Marilia (Org.) Enciclopédia Brasileira de Educação Superior. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021. p. 230-253.
GIMENO SACRISTÁN, José. Educar por competências: O que há de novo? Porto Alegre: Artmed, 2011.
HARGREAVES, Andy. O Ensino na Sociedade do Conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2004.
KELLER-FRANCO, Elize. Currículos por projetos: inovação do ensinar e aprender na educação superior. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
MAMEDE, Silvia; PENAFORTE, Julio (Orgs.). Metodologia de Aprendizagem Baseada em Problemas. Fortaleza: Hucitec, 2001.
MASETTO, Marcos Tarciso. A Relação Professor-Aluno na proposta educacional do Primeiro Ciclo da PUCSP para as áreas de Ciências Humanas e Educação. 1975. Dissertação (Mestrado em Psicologia Educacional) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1975.
MASETTO, Marcos Tarciso. Trilhas Abertas na Universidade: inovação curricular, práticas pedagógicas e formação de professores. São Paulo: Summus. 2018.
MASETTO, Marcos Tarciso; GAETA, Cecília. Formar por competências: um novo desafio para o ensino superior? In: CARVALHÊDO, Josania Lima Portela; HONORIO, Mirtes Gonçalves (Orgs.). Ensino Superior: Processos Inovadores e Formativos de ensinar e de aprender. Teresina: EDUFPI 2018. p. 72-86.
MASETTO, Marcos; GAETA, Cecília. Trajetória da pedagogia universitária e formação de professores para o ensino superior no Brasil. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, set/dez. 2019. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4224/3676. Acesso em: 15 jan. 2020.
MENGARELLI, Rodrigo Rosi. Inovação Curricular Universitária: o constante processo de constituição político-pedagógico da UFPR-Litoral e os desafios na formação de seus atores. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
NAKAO, Osvaldo Shigueru et al. Nova Escola de Engenharia. Jundiaí: Paco Editorial, 2018.
PACHECO, Claudio Roberto de Freitas; MASETTO, Marcos Tarciso. O Estágio e o Ensino de Engenharia. In: MASETTO, Marcos T. (Org.) Ensino de Engenharia: técnicas para otimização das aulas. São Paulo: Avercamp, 2007. p. 143-162.
PERRENOUD, Philippe. Desenvolver competências ou ensinar saberes: a escola que prepara para a vida. Porto Alegre: Penso, 2013.
RIBEIRO, Darcy. A Universidade Necessária. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
UFPr Setor Litoral. Relatório de Acompanhamento da Implantação da UFPR-Litoral. 2007.
VENTURELLI, José, Educación Medica: nuevos enfoques, metas y métodos. Washington: Organização Pan Americana de Saúde/ Organização Mundial de Saúde, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.