Comprehensive education and the right to education
a political-pedagogical study in the rural school Bem Viver Caúna de Três de Maio/RS
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e57227Keywords:
integral human formation, comprehensive education, right to education, rural schoolAbstract
This article resulted from a Master's thesis in Education, whose objective was to identify elements that characterize a school dedicated to the construction of a democratic society. We analyzed the Escola Municipal de Ensino Fundamental Bem Viver Caúna [‘Bem Viver Caúna’ Municipal Elementary School], a comprehensive and rural school, located in Três de Maio, Rio Grande do Sul, Brazil, which, with a project built in partnership between the government and the community, exercises comprehensive education as the inseparability of life, proposing the articulation of spaces and subjects. The research was qualitative, with literature review, document analysis and field research, with interviews involving segments of the school community, examined from the Discursive Textual Analysis. We highlight the need for a comprehensive, public, quality human training school, with respect for diversity and committed to confronting social inequalities.
References
ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; MARTINS, Aracy Alves (orgs.). Educação do campo: desafios de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
ARROYO, Miguel. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOLL, Jaqueline (org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 33-45.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica 2018. Brasília: INEP, 2018.
CALDART, Roseli Salete. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, Edgar Jorge; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete (orgs.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília, Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2002. p. 18-25.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 245-262, jun. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/x6g8nsWJ4MSk6K58885J3jd/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 12 jul. 2021
GRAMSCI, Antônio. Cadernos do cárcere (1891-1937). vol. 2. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
JORNAL CORREIO DO POVO. Fechamento de escolas do meio rural preocupa comunidades no Rio Grande do Sul: moradores do campo se sentem prejudicados pela aglutinação de turmas, justificada pela queda da demanda. Notícia. Publicada em 31.07.2017. Disponível em: https://www.correiodopovo.com.br/not%C3%ADcias/ensino/fechamento-de-escolas-do-meio-rural-preocupa-comunidades-no-rio-grande-do-sul-1.222753. Acesso em: 12 jul. 2021.
JORNAL SEMANAL. Escola da Caúna é inaugurada oficialmente. Notícia. Publicada em 11.05.2018. Disponível em: https://issuu.com/edersonsemanal/docs/completo_b607cacf063fdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
LUTERO, Martinho. À nobreza cristã da nação alemã, acerca da melhoria do estamento cristão. In: LUTERO, Martinho. Martinho Lutero: obras selecionadas. 2. ed. São Leopoldo: Sinodal, 1995. p. 277-340.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2016.
TEIXEIRA, Anísio Spínola. Educação não é privilégio. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1977.
TRÊS DE MAIO. Projeto Escola Bem Viver Caúna. Escola Municipal de Ensino Fundamental Bem Viver Caúna. Município de Três de Maio (RS), 2017a.
TRÊS DE MAIO. Ofício nº 198/2017. Gabinete do Prefeito. Município de Três de Maio (RS), 2017b.
TRÊS DE MAIO. Ata A, não numerada, de 4 de agosto de 2017. Secretaria Municipal de Educação. Município de Três de Maio (RS), 2017c.
TRÊS DE MAIO. Justificativa para o Conselho Estadual de Educação do Rio Grande do Sul. Escola Municipal de Ensino Fundamental Bem Viver Caúna. Município de Três de Maio (RS), 2018a.
TRÊS DE MAIO. Regimento. Escola Municipal de Ensino Fundamental Bem Viver Caúna. Município de Três de Maio (RS), 2018b.
TRÊS DE MAIO. Projeto Político Pedagógico. Escola Municipal de Ensino Fundamental Bem Viver Caúna. Município de Três de Maio (RS), 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.