Mapping digital resources used with musical language in elementary education

an integrative review in the international context

Authors

  • Tereza Cristina Dourado Carrah Vieira Carvalho Prefeitura de Maracanaú – Ceará
  • Priscila Barros David Universidade Federal do Ceará
  • Edgar Marçal de Barros Filho Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e57270

Keywords:

ICT, music, software, applications, curriculum

Abstract

This article aimed to map digital resources, either in the form of software and/or applications, used with musical language, contributing to the state of the art. The research starts from the following main question: What is being investigated about the use of digital resources with musical language in the stage equivalent to Elementary School of Basic Education, in an international context, in the period from 2017 to 2020? The methodology used was an integrative literature review that involved the analysis of 22 international articles, which were categorized according to five thematic areas. In summary, the results showed a variety of digital resources that contribute to the learning of musical language; however, most studies pointed out the unpreparedness of teachers regarding the handling of technologies.

Author Biographies

Tereza Cristina Dourado Carrah Vieira Carvalho, Prefeitura de Maracanaú – Ceará

Mestra em Tecnologia Educacional pelo Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educacional da Universidade Federal do Ceará (PPGTE). Professora Efetiva da Prefeitura de Maracanaú – Ceará.

Priscila Barros David, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) com Pós- doutorado em Educação pela University of California. Professora da Universidade Federal do Ceará (UFC), do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFC (PPGCI/UFC) e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Educacional do Instituto UFC Virtual (PPGTE/UFC). Pós-doutora em Educação pela University of California, Santa Barbara (UCSB) com foco em Etnografia Interacional e Análise do Discurso, tendo sido bolsista CAPES-Fulbright no período de 2015-2016. 

Edgar Marçal de Barros Filho, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor Dr. Associado da Universidade Federal do Ceará (UFC), lotado no Instituto Universidade Virtual. 

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Published

2024-11-19

Issue

Section

Artigos