Beyond the curricular silences of coloniality

the reverberation of decolonial curricula

Authors

  • Ruth Pavan Universidade Católica Dom Bosco
  • Sirley Lizott Tedeschi Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59084

Keywords:

curricula, epistemologies, decoloniality

Abstract

The article aims to show that, although coloniality is strong in curricula, it has been questioned in different settings, including teacher education curricula. For this purpose, we have approached the theoretical field of decolonial studies, which, while criticizing the process of construction and imposition of coloniality, bring up possibilities of disruption. The research was carried out through semi-structured interviews with students of different teaching courses in a university in the central-west region of the country. A qualitative analysis has enabled us to conclude that the presence of subjects from different cultural movements and groups has brought into the curricula discussions that question coloniality, with an emphasis on the logic of universality, the desire for uniformity and the logic of production of stereotypes.

Author Biographies

Ruth Pavan, Universidade Católica Dom Bosco

Pós-doutorado em Educação pela UMINHO, Doutorado e Mestrado em Educação pela UNISINOS. Docente do Programa de Pós-Graduação de Mestrado e Doutorado em Educação na Universidade Católica Dom Bosco. Bolsista Produtividade 2 pelo CNPq. 

 

Sirley Lizott Tedeschi, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Doutora em Educação pela UCDB e Mestre em Filosofia pela PUCRS. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação – PROFEDUC, na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. 

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Published

2024-03-29

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Section

Artigos