The Relationship Between School Physical Education and Inclusion

an Integrative Review

Authors

  • Luan Gonçalves Jucá Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Daniel Teixeira Maldonado Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) https://orcid.org/0000-0002-0420-6490

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59193

Keywords:

school physical education, inclusion, curriculum, teacher, student

Abstract

This study aimed to analyze the academic production of theses and dissertations on school Physical Education and inclusion, produced in the national scenario, due to the relevance of this problem for the organization of an equitable political-pedagogical practice in the classes of the curricular component. An integrative review was carried out using the Capes Theses and Dissertations Catalog, and 73 productions were identified. The empirical material was submitted to thematic analysis. The results achieved made it possible to identify the different curricula of Physical Education and the process of inclusion/exclusion of students with disabilities; the didactic-methodological interventions created by the teachers for the inclusion of students with disabilities; as well as understanding the process of continuing education of Physical Education teachers from an inclusive perspective.

Author Biographies

Luan Gonçalves Jucá, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri - Campus Iguatu - CE. Especialização em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário União das Américas e em Educação Inclusiva pela Faculdade Descomplica. Mestre em Educação Física. Docente efetivo da rede estadual de educação e esportes de Pernambuco. Membro do Grupo de Estudos em Educação e Práticas Corporais (GEEPRACOR-UNIVASF). 

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

Cursou o Bacharelado, a Licenciatura, o Mestrado e o Doutorado em Educação Física na Universidade São Judas. Realizou o Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da USP. Atualmente é professor de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Tem como linha de pesquisa os seguintes temas: Educação Física Escolar; Currículo; Formação de Professores e Pesquisa Qualitativa.

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Published

2024-05-01

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Artigos