Between letters

considerations on the school curriculum

Authors

  • Carlos Augusto Silva e Silva Instituto Federal de Rondônia e Universidade Federal de Rondônia
  • Tatiana dos Santos Costa Universidade Federal de Rondônia https://orcid.org/0000-0003-4449-9600
  • Franciele Pereira dos Santos Universidade Federal de Rondônia https://orcid.org/0000-0003-3917-2996
  • Rafael Christofoletti Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59631

Keywords:

letters, curriculum, philosophy of difference

Abstract

Taking as inspiration the philosophy of difference, by Deleuze and Guattari, to think about the curriculum, the epistolary procedure was experimented. In this article, researchers/teachers exchange letters, asking themselves: what have we produced of ourselves with the curriculum? The letter I brings a composition of articulations between a cooperative and a school, creating connections between the rhizomatic lines of the curriculum and the school daily life, of the collectors’ and teachers’ knowledge; in letter II, images are produced from the school daily life, crossed by the inside/outside of the school; letter III goes through places that produce Dionysian forces to think the curriculum and its articulations with the silliness of the utility. Finally, we think about the letters and their encounters as a possibility of writing another place for the curriculum, fighting the rigidity, proposing alliances without hierarchies.

Author Biographies

Carlos Augusto Silva e Silva, Instituto Federal de Rondônia e Universidade Federal de Rondônia

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Possui Mestrado em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Pará (PPGCM-IEMCI/UFPA), Especialização em Metodologia do Ensino de Biologia e Química (UNINTER) e graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Atualmente é pesquisador do grupo de pesquisa - "Conversações: Filosofia, Educação e Arte, cadastrado na UFPA e no CNPq, do grupo DIPSA - Diferença e Processos de Subjetivação na Amazônia (UNIR) e Grupo de Estudos em Temáticas Étnicas na Amazônia - GETEA /IFRO. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Epistemologia da Ciência, Arte/educação e Filosofia da Diferença na Educação.

Tatiana dos Santos Costa, Universidade Federal de Rondônia

Mestra em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Licenciada em Ciências Biológicas (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá - IFAP), Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Rolim de Moura, RO, Brasil. 

Franciele Pereira dos Santos, Universidade Federal de Rondônia

Mestra em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Licenciada em Pedagogia (Faculdade de Rondônia - FARO) e Bacharel em Psicologia (Centro Universitário Aparício Carvalho - FIMCA), Docente na Rede Municipal de Porto Velho (SEMED - PVH) Porto Velho-RO, Brasil. 

Rafael Christofoletti, Universidade Federal de Rondônia

Doutor em Educação pela UNESP. Professor Adjunto do Departamento de Ciências da Educação e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação Escolar da Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho- RO, Brasil. 

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Published

2023-10-31

Issue

Section

Artigos