Between letters
considerations on the school curriculum
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59631Keywords:
letters, curriculum, philosophy of differenceAbstract
Taking as inspiration the philosophy of difference, by Deleuze and Guattari, to think about the curriculum, the epistolary procedure was experimented. In this article, researchers/teachers exchange letters, asking themselves: what have we produced of ourselves with the curriculum? The letter I brings a composition of articulations between a cooperative and a school, creating connections between the rhizomatic lines of the curriculum and the school daily life, of the collectors’ and teachers’ knowledge; in letter II, images are produced from the school daily life, crossed by the inside/outside of the school; letter III goes through places that produce Dionysian forces to think the curriculum and its articulations with the silliness of the utility. Finally, we think about the letters and their encounters as a possibility of writing another place for the curriculum, fighting the rigidity, proposing alliances without hierarchies.
References
Amorim, Antonio Carlos Rodrigues de. Diagramas para um currículo-vida. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 5, p. 406-420, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2603. Acesso em: 05 jul. 2022.
Brasil. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - COVID-19. Brasília: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020- 248564376. Acesso em: 22 jul. 2022.
Carrer, Carlos Fernando. Deleuze e a crítica aos postulados da imagem dogmática do pensamento. Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade, v. 5, n. 2, p. 38–49, 2019. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/13000. Acesso em: 10 jun. 2022.
Clareto, Sônia Maria; Nascimento, Luiz Alberto Silvestre. A sala de aula e a constituição de um currículo-invenção. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 306-321, Set/Dez 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/clareto-nascimento.pdf. Acesso em: 13 jun. 2022.
Corazza, Sandra. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em Educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
Couto, Mia. Pensatempos: textos de opinião. Lisboa: Caminho, 2005.
Deleuze, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Rio de Janeiro: Rio, 1976.
Deleuze, Gilles; Parnet, C. O abecedário de Gilles Deleuze: transcrição integral do vídeo, para fins exclusivamente didáticos. Paris: Montparnasse, 1988.
Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Lisboa: Assírio e Alvim, 2003.
Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: 34, 2011.
Deleuze, Gilles. Conversações. 3. ed. São Paulo: 34, 2013.
Deleuze, Gilles. Diferença e repetição. Rio de janeiro/São Paulo: Paz e Terra/Graal, 2018.
Ferraço, Carlos Eduardo; Moraes, Fabiano de Oliveira. Currículo-fabulação: Biblioteca escolar entre-linhas de fuga. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 4, p. 1559-1579, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762020000401559. Acesso em: 01 ago. 2022.
Gallo, Silvio. Deleuze & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
Gallo, Sílvio. Currículo (entre) imagens e saberes. V Congresso Internacional de Educação. São Leopoldo. Pedagogias (entre) lugares e saberes, 2007. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/373/2019/04/GalloEntreImagenseSaberes.pdf. Acesso em: 21 jul. 2022.
Guattari, Félix. As três ecologias. 21. ed. Bittencourt. Campinas: Papirus, 2012.
Kafka, Franz. Um relatório para uma Academia. In: Kafka, Franz. Um médico rural. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 57-67.
Krenak, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
Nietzcshe, Friedrich. Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
Souza, Beatriz de Paula. Apresentando a orientação à queixa escolar. In: Souza, Beatriz de Paula (Org.). Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007. p. 97-118.
Souza, Beatriz de Paula. Funcionamentos escolares e produção de fracasso escolar e sofrimento: In: Souza, Beatriz de Paula (Org.). Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007. p. 241-277.
Veiga-Neto, Alfredo. De geometrias, currículo e diferenças. Educação & Sociedade, ano XXIII, nº 79, p. 163-186, ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/t4HbTMmJ4tHrJMV8xNQXMvm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2022.
Vitorino, Artur José Renda. Escola e aceleração: aproximações e indagações. In: Mendonça, Samuel; Gallo, Silvio (Orgs.). A escola problema filosófico. São Paulo: Parábola, 2020. p. 94-105.
Zourabichvili, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: 34, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.