Reading, writing and talking

when sharing the sensitive permeates teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59667

Keywords:

reading, writing, conversing, teacher training, presence

Abstract

This article proposes to think about teacher training based on three movements: reading, writing and conversing. For this, events experienced with pedagogy graduates in 2022 will be presented. Sharing artistic materials (poetry, music, chronicles, children’s books, etc.) at the beginning and the end of each class has produced a light environment that favors the presence and students participation, and also enables them to have another look at themselves and the world. The careful choice of texts to be discussed and writing proposals arise from the belief that experiencing the university classroom as a dialogic space in which significant reading practices and embodied writings are offered can reverberate in what the produce in schools. The narratives and writings produced by the undergraduates and shared in this text point in that direction.

Author Biography

Clarissa Nicolaiewsky, Universidade do Estado do Rio de janeiro

Professor on The Department of Science and Fundamentals of Education at the Faculty of Education of Baixada Fluminense at UERJ. Doctor in Education from UFRJ University. Master in Psychology from UFRJ University. Coordinator of Social Movements, Diference and Education (PROMOVIDE) Extension Program. She researches the following topics: inclusion, training of teachers, schools' relations and learning.  

References

Anzaldúa, Glória. Falando em línguas: uma carta para mulheres escritoras do terceiro mundo. Estudos feministas, v. 1, p. 229-236, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880. Acesso em: 21 jun. 2022.

Barros, Manoel de. Exercícios de ser criança. São Paulo: Salamandra, 1999.

Borba, Angela; Goulart, Cecília. As diversas expressões e o desenvolvimento da criança na escola. In: Brasil. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007, p. 47-56.

Esteban, Maria Teresa. Mais uma vez e sempre: conversas com professoras. Momento, v. 25, n. 1, p. 51-74, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/6109. Acesso em: 20 abr. 2022.

Goncalves, Rafael Marques; Rodrigues, Allan; Garcia, Alexandra. A conversa como princípio metodológico para pensar a pesquisa e a formação docente. In: Ribeiro, Tiago; Sampaio, Carmem; Souza, Rafael (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa por que não? v.1. Rio de Janeiro: AYVU, 2018. p. 119-142.

Gonçalves, Teresa Rego. Pesquisa(-)formação: composições a partir de experiências de leitura e escrita na universidade. Revista Educação em Questão, Natal, v. 57, p. 1-23, jul/set., 2019. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/17687. Acesso em: 19 jan. 2022.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

Ingold, Tim. Anthropology and/as education. London and New York: Routledge, 2018.

Kramer, Sonia. Leitura e escrita de professores: Da prática de pesquisa à prática de formação. Revista brasileira de Educação, São Paulo, v. 7, p. 19-41, jan/fev/mar/abril, 1998. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n07/n07a03.pdf. Acesso em: 04 abr. 2023.

Krenak, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

Larrosa, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Rev. Brasileira de Educação, n. 19, Jan/fev/mar/abr., p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 17 jun. 2022.

Masschelein, Jan. E-ducando o olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Educação e realidade, v. 33, n. 1, p. 35-48, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3172/317227051005.pdf. Acesso em: 14 maio 2022.

Patto, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1990.

Reis, Graça Regina Franco; Campos, Marina Santos; Martins, Ilana Maria. Narrativas docentes e criação curricular, desafios de tempos pandêmicos. Currículo sem fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1054-1070, 2021. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol21iss3articles/reis-campos-martins.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

Rosa, Jennyfer. Hoje o dia amanheceu nublado. Youtube, 21 de junho de 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YzA9I_o-OSE. Acesso em: 6 out. 2022.

Sampaio, Carmen Sanches; Ribeiro, Tiago. Pesquisas com os cotidianos e formação docente: artes de fazer com. In: Oliveira, Inês Barbosa; Garcia, Alexandra (orgs.). Aventuras de conhecimento: utopias vivenciadas nas pesquisas em educação. Petrópolis: De Petrus; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2014. p. 147-158.

Sawaya, Sandra. Novas perspectivas sobre o sucesso e o fracasso escolar. In: Oliveira, Marta Kohl; Souza, Denize. Rego, Teresa Cristina (orgs.). Psicologia e Educação e as temáticas da vida contemporânea. São Paulo: Moderna, 2002. p. 197-213.

Silva, Daiana Pilar de Freitas; Ribetto, Anelice. Cartas e conversações: uma experiência de “pesquisaescrita” na diferença. In: Guedes, Adriana; Ribeiro, Tiago (orgs.). Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019. p. 93-112.

Silva, Raissa Prudêncio da; Siqueira, Silvaneide Figueredo de. Sentidos do trabalho pedagógico na educação infantil em tempos de pandemia: diálogos entre duas professoras em formação. Revista Práticas em Educação Infantil, v. 5; n. 6, 108, 2020. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/praticasei/article/view/2939. Acesso em: 16 maio 2022.

Silveira, Marília; Conti, Josselem. Ciência no feminino: do que é feita a nossa escrita? Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del Rei, v. 11, n. 1, p. 53-68, 2016. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/1529. Acesso em: 20 ago. 2021.

Skliar, Carlos. A escuta das diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2019.

Skliar, Carlos. Elogio à conversa (em forma de convite à leitura). In: Ribeiro, Tiago; Souza, Rafael de; Sampaio, Carmen Sanches (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 11-14.

Skliar, Carlos. O ensinar enquanto travessia: linguagens, leituras, escritas e alteridades para uma poética da educação. Salvador: EDUFBA, 2014.

Tolentino, Luana. Uma carta para Titi Gagliasso. Publicada em 09 de abril de 2020. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/opiniao/uma-carta-para-titi-gagliasso/. Acesso em: 6 out. 2022.

Tolentino, Luana. Outra educação é possível: feminismo, antirracismo e inclusão em sala de aula. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

Wapichana, Cristino. O cão e o curumim. Ilustrações Taisa Borges. São Paulo: Melhoramentos, 2018.

Zanella, Andréa Vieira; Cabral, Marcelo Grimm; Maheirie, Kátia; Da Ros, Sílvia Zanatta; Urnau, Lílian Caroline; Titon, Andréa Piana; Werner, Francyne Wolf; Sander, Lucilene. Relações estéticas, atividade criadora e constituição do sujeito: algumas reflexões sobre a formação de professores(as). Cadernos psicopedagógicos, São Paulo, v. 6, n. 10, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cap/v6n10/v6n10a02.pdf. Acesso em: 03 abr. 2023.

Published

2024-05-02

Issue

Section

Artigos