Anti-Racist Education in Pandemic Times

Class Diaries as a Tool of Creation and Reinvention of the School Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59686

Keywords:

anti-racist education; professional experiences narratives; class diaries; education in the pandemic.

Abstract

This article aims to analyze the potential of the narrative as an instrument of reflection, teacher training and curricular insurgency, starting from a research that had as study object a proposal of an anti-racist education, undertaken by a group of public school teachers, in a context of Covid 19 pandemic. This was a qualitative research that performed a content analysis of professional experiences narratives gathered through class diaries. The theoretical framework discuss conceptions and practices of an anti-racist education and the concept of (auto) biographical narratives. The results confirm the importance of promoting a reflexive practice for the professional development of teachers and the necessity of a systematic work with the ethnic-racial theme in the development of professional teaching knowledge in an anti-racist perspective.

Author Biographies

Cleidiane Lemes de Oliveira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutora e Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Licenciada em História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Professora da Rede Municipal de Educação Básica da cidade de Contagem/MG.

Lorene dos Santos, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutora em Educação (FaE/UFMG, 2010), Mestre em Educação (FaE/UFMG, 1997), Graduada em História (UFMG, 1987) e em Comunicação Social - Jornalismo (PUC Minas, 1984). Professora Adjunta IV da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, integrando o corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Educação; Professora da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais; Outras informações: Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Profissão Docente - GEPPDOC/CNPq; Pesquisadora associada do Grupo de Pesquisa Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino de História ? LABEPEH/FaE/CP-UFMG (CNPq); Pesquisadora nas áreas do Ensino de História, Educação Escolar e Profissão Docente, com ênfase para os temas: saberes históricos escolares; formação e trabalho docente: saberes, identidades e memórias; políticas educacionais e direito à educação; educação para a diversidade e recepção às Leis 10.639/03 e 11.645/08. Experiência em projetos diversos de formação inicial e continuada de professores e na concepção e implementação de políticas públicas em educação.

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Published

2023-03-30

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Dossiê ABdC: Narrativas, conversas e as múltiplas grafias de vida...