Study of Maker Culture at School

Authors

  • Silvana Donadio Vilela Lemos Centro Universitário Senac Santo Amaro
  • José Armando Valente Universidade Estadual de Campinas https://orcid.org/0000-0002-1347-186X

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e60975

Keywords:

maker activity; culture maker; basic education, sustainable projects; educational technologies.

Abstract

Maker Education in schools can drive the transformation of pedagogical work by reversing the model of teaching and learning. According to the perspective of learning by doing the student is empowered when making products using different materials and technologies. The objective of this article is to discuss the contributions of six maker activities to students’ education in a K-12 public school. The methodology was based on the analysis of the statements extracted from reports prepared by the school's teachers and a researcher. As a result, there is evidence that students, and in collaboration with colleagues and their teachers, were able to construct three prototypes of sustainable projects using recyclable materials, reused objects, and digital technologies. The challenges include the articulation between the curriculum and the problem situations that emerged from the creations developed in the maker activities.

Author Biographies

Silvana Donadio Vilela Lemos, Centro Universitário Senac Santo Amaro

Doutorado e Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação Educação (Currículo), da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Docente no Centro Universitário Senac Santo Amaro.

José Armando Valente, Universidade Estadual de Campinas

Livre Docente pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre e Doutor pelo Massachusetts Institute of Technology (MIT). Professor Titular do Departamento de Multimeios, Mídia e Comunicação, Instituto de Artes, e Pesquisador do Núcleo de Informática Aplicada à Educação (NIED) da UNICAMP.

References

Almeida, Maria Elizabeth B.; Valente, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

Bandoni, Aandrea. Já não se fazem objetos como antigamente. In: Megido, Victor F. (Org.). A revolução do design: conexões para o século XXI. São Paulo: Gente, 2016. p. 50-61.

Bender, William N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

Blikstein, Paulo. Digital fabrication and making in education: the democratization of invention. In: Walter-Herrmann, Julia; Büching, Corinne (ed.). FabLabs: of machines, makers and inventors. Bielefeld: Transcript Publishers, 2013. p. 18-30.

Bogdan, Robert; BIKLER, Sari. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; Dicei, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 24 maio 2022.

Brasil. Ministério da Educação. Educação é base: Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 24 maio 2020.

Cavallini, Ricardo. O movimento maker está morto, vida longa ao movimento maker. 2017. Disponível em: https://experience.hsm.com.br/posts/o-movimento-maker-esta-morto-longa-vida-ao-movimento-maker. Acesso em: 24 maio 2022.

Chizzotti, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

Cordova, Tania; Vargas, Ingobert. Educação maker Sesi-SC: inspirações e concepção. 2016. Disponível em: https://fablearn.org/wp-content/uploads/2016/09/FLBrazil_2016_paper_108.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.

Dougherty, Dale. Somos fabricantes. TED@MotoCity. 2011. Disponível em: https://www.ted.com/talks/dale_dougherty_we_are_makers/transcript#t-136039. Acesso em: 24 maio 2022.

FORMIGUINHA Z. Direção de Tim Johnson e Eric Darnell. Canção original: The Ants Go Marching to War. Elenco: Wood Allen, Sharon Stone, Gene Hachmann et al. EUA. 1998. 1h24min. Animação. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kk1xSOIk6po. Acesso em: 24 maio 2020.

Freire, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

Freire, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 44. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

Gavassa, Regina C. F. B.; Munhoz, Gislaine B.; Mello, Luci F.; Carolei, Paula. Cultura maker, aprendizagem investigativa por desafios e resolução de problemas na SME-SP (Brasil). 2016. Disponível em: http://fablearn.org/wp-content/uploads/2016/09/FLBrazil_2016_paper_127.pdf. Acesso em: 24 maio 2022.

Lemonica, Rodrigo; Fernandes, Luiza Regina. Maker Space e os alunos empreendedores da sustentabilidade. In: Campos, Flávio R.; Blikstein, Paulo (Orgs.). Inovações radicais na educação brasileira. Porto Alegre: Penso, 2019. p. 405-412.

ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando o nosso mundo: para o desenvolvimento sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/agenda2030-pt-br.pdf. Acesso em: 24 maio 2022.

PPP. Projeto Político Pedagógico. Escola da Rede Municipal de São Bernardo do Campo, 2017.

Santos, Verônica G.; Donnini, Sílvia de A.; Viegas, Regina M. M. Teacher training and self-sustaining network training as a strategy for teaching. Secretaria de Educação de São Bernardo do Campo, SP. Anais Fablearn 2019. 2019. Disponível em: https://nyc2019.fablearn.org/wp-content/uploads/2019/04/FL2019_paper_140.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.

Unesco. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. 2015. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234311. Acesso em: 24 maio 2020.

Valente, José Armando. Movimento maker: onde está o currículo? PowerPoint apresentado no V Seminário Web Currículo: educação e cultura digital. São Paulo: PUC-SP, 2017.

VIDA de inseto. Direção de John Lasseter. Produção: Pixar Animations Studios e Walt Disney Pictures. Canção original: A Bug’s Life: The Time or your Life. Elenco: Dave Foley, Kevin Spacey, Davi Hyde Pierce et al. EUA, 1998. 1h35min. Animação, son, color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=B756-SfBufo. Acesso em: 24 maio 2020.

WALL-E. Direção de Andrew Stanton. Produção de Jim Morris. Canção original: Down to Earth. Elenco: Andrew Tanton, Ben Burtt, Bob Bergen et al. EUA, 2008. 1h38min. Vídeo, son., color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SDAX0eVSRc0. Acesso em: 24 maio 2020.

Zylbersztajn, Moisés. Muito além do maker: esforços contemporâneos de produção de novos e efetivos espaços educativos. In: Teixeira, Clarissa S.; Ehlers, Ana C. S. T.; Souza, Márcio V. de (Orgs.). Educação fora da caixa: tendências para a educação no século XXI. Florianópolis: Bookess, 2015. p. 189-208.

Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”