Multimodal literacy in the learning of the chronicle genre

a possibility of pedagogical mediation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61105

Keywords:

multimodal literacy, Book Creator app, pedagogical practice

Abstract

In this article we discuss the multimodal production of chronicles by ninth grade students during the remote teaching period caused by the Covid-19 pandemic from the perspective of multilingualism and critical literacy. In the study, we reflect on the pedagogical teaching mediation facilitated by digital technologies, we analyze how the Book Creator application favors editing and sharing multimodal texts. Then, we discuss the texts produced in the application under the premises of the interpretativist qualitative approach. We deduce that changes in social practices demand new pedagogical practices, implying transformations in the curriculum so that it contemplates linguistic policies of confrontation to inequalities and injustices aiming at the development of critical citizenship and promoting a socially relevant linguistic education.

Author Biographies

Luane da Silva Gomes Almeida, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás (PPG-IELT/ UEG). Graduação em Letras Português (UESPI). Professora de Língua Portuguesa na SEE/DF . Lattes: http://lattes.cnpq.br/2724876037620064

Barbra Sabota, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Goiás - UFG. Docente no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias – PPGIELT, da Universidade Estadual de Goiás - UEG. 

Olira Saraiva Rodrigues, Universidade Estadual de Goiás - UEG

Professora do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT/UEG). Pós-doutorado pelo Departamento de Ciências da Comunicação e da Informação da Faculdade de Letras da Universidade do Porto em Portugal (FLUP). Pós-doutorado em Estudos Culturais pela Faculdade de Letras (UFRJ). Doutorado em Arte e Cultura Visual (UFG). Mestrado em Educação (PUC-Goiás). Graduação em Letras (UEG). Lattes: http://lattes.cnpq.br/8866061054957829.

 

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Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”