Internationalization in Basic Education in Brazil
conceptual frameworks
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e61242Keywords:
basic education, interculturality, global citizenship, silent internationalization, conceptual frameworksAbstract
The contemporary world has globalization as one of its main challenging mottos. In Higher Education, these movements occur more rapidly and, in Basic Education, not so much. This qualitative and documentary study performs a reflective analysis to establish conceptual frameworks for Internationalization in Basic Education in Brazil. The results indicate that Internationalization in Brazilian Basic Education is present, whether in a standardized way or not; and it also occurs silently, embedded in the dynamics of the school territory. The conceptual frameworks were constructed from the interrelationship between Internationalization in Basic Education and Education for Global Citizenship, reflections on the preservation of national identity and interculturality, and manifestations of Internationalization in Brazilian Basic Education.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BEELEN, Jos.; JONES, Elspeth. Redefining internationalization at home. In: CURAI, Adrian; MATEI, Liviu; PRICOPIE, Remus; SALMI, Jamil; SCOTT, Petter (ed.). The European higher education area: Between critical reflections and future policies. Berlin: Springer, 2015. p. 67-80.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 6 dez. 2022.
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 6 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Integração Nacional. Programa de Promoção do Desenvolvimento da Faixa de Fronteira. Brasília, DF: Ministério da Integração Nacional, 2009. Disponível em: http://www.mi.gov.br/c/document_library/get_file?uuid=e5ba704f-5000-43df-bc8e-01df0055e632&groupId=10157. Acesso em: 6 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n.º 798, de 19 de junho de 2012. Institui o Programa Escolas Interculturais de Fronteira, que visa a promover a integração regional por meio da educação intercultural e bilíngue. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/1271/portaria-mec-n-798#:~:text=Institui%20o%20Programa%20Escolas%20Interculturais,da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20intercultural%20e%20bil%C3%ADngue. Acesso em: 06 dez. 2022.
BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. Caderno de Educação em Direitos Humanos. Educação em Direitos Humanos: Diretrizes Nacionais. Brasília: Coordenação Geral de Educação em SDH/PR, Direitos Humanos: Secretaria Nacional de Promoção e Defesa dos Direitos Humanos, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=32131-educacao-dh-diretrizesnacionais-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 fev. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 6 dez. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação e Câmara de Educação Básica. Parecer n° 2, de 9 de julho de 2020. Diretrizes Curriculares Nacionais para a oferta de Educação Plurilíngue. Relator Ivan Cláudio Pereira Siqueira. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=156861-pceb002-20&category_slug=setembro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 6 dez. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2021.pdf. Acesso em: 8 dez. 2022.
BRASIL. Secretaria da Educação Básica. Parâmetros Nacionais para a Internacionalização na Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2022a.
BRASIL. Secretaria da Educação Básica. Internacionalização na Educação Básica: práticas no contexto brasileiro. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2022b.
BRASIL. Ministério da Educação. Relatório Anual 2021. Brasília: Secretaria da Educação Básica, 2022c.
DERANI, Cristiane. Brasil – Estado e Nação. Revista da Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, v. 97, p. 85-103, 2002. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfdusp/article/view/67535. Acesso em: 22 jan. 2023.
DIAS, Liliane de Jesus; ANDRADE, Vanilza da Costa; LIMA, Gláucia Maria de Jesus; SANTOS, Ana Rocha dos. Estado-nação: a emergência da identidade nacional para a consolidação do estado no brasil. In: FÓRUM IDENTIDADES E ALTERIDADES EDUCAÇÃO, DIVERSIDADE E QUESTÕES DE GÊNERO, III., 2009, Itabaiana. Anais [...] Itabaiana: UFS, 2009. p. 1-13. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/1028/1/Estado-Na%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 22 jan. 2023.
DINIZ, Leandro Rodrigues Alves; NEVES, Amélia de Oliveira. Políticas linguísticas de (in)visibilização de estudantes imigrantes e refugiados no ensino básico brasileiro. Revista X, v. 13, n. 1, p. 87-110, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/61225. Acesso em: 15 fev. 2023.
EUROPEAN COMISSION. Mobility and cooperation. Disponível em: https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/inclusive-and-connected-higher-education/mobility-and-cooperation. Acesso em 18 jan. 2023.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Aurélio século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3. ed. Curitiba: Positivo, 2004.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
IBGE. Censo 2010: população indígena é de 896,9 mil, tem 305 etnias e fala 274 idiomas. 2010. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/14262-asi-censo-2010-populacao-indigena-e-de-8969-mil-tem-305-etnias-e-fala-274-idiomas. Acesso em: 6 dez. 2022.
IPHAN. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Guia de pesquisa e documentação para o INDL: patrimônio cultural e diversidade linguística. Brasília, 2016. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/INDL_Guia_vol1.pdf. Acesso em: 6 dez. 2022.
IPOL. Instituto de Políticas Linguísticas. Línguas cooficiais nos municípios brasileiros. Florianópolis: UFSC, 2022. Disponível em: http://ipol.org.br/lista-de-linguas-cooficiais-em-municipios-brasileiros. Acesso em: 6 dez. 2022.
INTERCÂMBIO & VIAGEM. Relatório I&V do Intercâmbio 2019-2020. 2020. Disponível em: https://intercambioeviagem.com.br/relatorio-do-intercambio-2019-2020/. Acesso em: 21 jan. 2023.
LEASK, Betty. Using formal and informal curricula to improve interactions between home and international students. Journal of Studies in International Education, v. 13, n. 2, p. 205-221, 2009. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315308329786. Acesso em: 15 jan. 2023.
LEASK, Betty. Internationalizing the Curriculum. Abingdon-on-Thames: Routledge, 2015.
LIMA JUNIOR, Eduardo Brandão; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SANTOS, Adriana Cristina Omena dos; SCHNEKENBER, Guilherme Fernando. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 44, p. 36-51, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356/1451. Acesso em: 5 dez. 2022.
LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de Andre. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CIENCIA Y TECNOLOGÍA, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Escolas de Fronteira. Brasília, Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Ministério da Educação: 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Escolafronteiras/doc_final.pdf. Acesso em 8 dez. 2023.
MORAES, Antonio Carlos Robert. Ideologias geográficas: espaço, cultura e política no Brasil. São Paulo: Annablume, 2005. p. 93-108.
MOREIRA, Julia Bertino; BORBA, Janine Hadassa Oliveira Marques de. Invertendo o enfoque das “crises migratórias” para as “migrações de crise”: uma revisão conceitual no campo das migrações. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 38, e0137, p. 1-20, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepop/a/s4CBKtsS5dSrtBnsbB8dHRQ/#. Acesso em: 15 fev. 2023.
MOROSINI, Marilia Costa; DALLA CORTE, Marilene Gabriel. Internacionalização da educação superior. In: MOROSINI, Marilia Costa (org.). Enciclopédia Brasileira de Educação Superior. Porto Alegre: EdPUCRS, 2021. p. 35-170.
PATRÍCIO, Manuel Ferreira. A identidade nacional num mundo intercultural. Povos e Culturas, n. 13, p. 94-128, 2009. Disponível em: https://journals.ucp.pt/index.php/povoseculturas/article/view/8671. Acesso em: 15 fev. 2023.
RIBEIRO BERGER, Isis. Pluralidade linguística e políticas linguístico-educacionais no Brasil: rumo à gestão do multilinguismo. Cadernos de Letras da UFF, v. 32, n. 62, p. 119-142, 30 jul. 2021. Disponível em: https://periodicos.uff.br/cadernosdeletras/article/view/47131/29682. Acesso em: 6 dez. 2022.
SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 28 dez. 2022.
STALLIVIERI, Luciane. Internacionalização e Intercâmbio: dimensões e perspectivas. Curitiba: Appris, 2017.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração Mundial sobre Educação Superior: Declaração Mundial sobre Educação Superior no Século XXI; visão e ação, marco referencial de ação prioritária para a mudança e o desenvolvimento da educação superior. Brasília: Unesco Brasil: Universidade Metodista de Piracicaba, 1998. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140457. Acesso em: 18 jan. 2023.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação Superior: reforma, mudança e internacionalização. Anais. Brasília: Unesco Brasil: Sesu, 2003. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000133972. Acesso em: 18 jan. 2023.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: Unesco, 2015. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234311. Acesso em: 22 maio 2022.
WEISSMANN, Lisette. Multiculturalidade, transculturalidade, interculturalidade. Construção Psicopedagógica, v. 26, n. 27, p. 21-36, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542018000100004. Acesso em: 1º fev. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.