Curriculum environmentalization in the training of architects and urban planners aiming at socio-environmental responsibility

Authors

  • Elizabeth de Fátima Correia Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul)
  • RITA Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e64127

Keywords:

university education, environmental education, curriculum environmentalization, socio-environmental sustainability, sustainable development

Abstract

Faced with socio-environmental risks and uncertainties, Environmental Education (EA) in the training of architects and urban planners becomes essential. The objective of the study was to identify the degree of curricular environmentalization in the training of architects and urban planners aiming at socio-environmental responsibility. The course investigated is in Salto (SP). The research was documentary, qualitative and content analysis was the methodology for analyzing the degree of environmentalization curricular. In the documentary analysis of the Course Pedagogical Project (PPC) and Teaching Plans (PE), the results indicate that in the PPC there are no explicit signs of environmentalization; and in EP, the disciplines present gaps in the inclusion of socio-environmental themes. Therefore, curricular functions and practices must be redefined, to reestablish the articulation of competencies and skills in the training of professionals with socio-environmental responsibility.

Author Biographies

Elizabeth de Fátima Correia, Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul)

Arquiteta e urbanista pela FAU da Universidade Braz Cubas (1985). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais da Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Sorocaba. Mestra em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Universidade Cruzeiro do Sul (2021). Especialista em Engenharia e Gerenciamento de Obras pelo Programa de Pós-Graduação Lato-Sensu do Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio (2018). Especialista em Gestão Ambiental pelo Programa de Pós-Graduação Lato Sensu da Faculdade Bertioga (2005). Foi professora do Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio de março de 2015 a junho de 2022, atuando como docente nos cursos de Arquitetura e Urbanismo, Decoração e Design, Design de Interiores e Design Gráfico. Pesquisadora na área de ensino de ciências, com ênfase em Arquitetura e Urbanismo: Sustentabilidade, Biofilia e Neuroarquitetura.Registrada no Conselho de Arquitetura e Urbanismo do Brasil - CAU/BR atuando profissionalmente desde 1985.  É membro da diretoria do Instituto de Pesquisa Ambientais de Bertioga – IPECAB (ONG), desde 1984, paricipando do Projeto Itapanhaú - plano de desenvolvimento e proteção ambiental e utilização racional dos recursos hídricos, do Projeto Vertente Atlântica – RMBS e Comunidade indígena-Rio Silveira.

RITA, Universidade Cruzeiro do Sul (Unicsul)

Bacharel em Ecologia e Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, mestrado em Ciências Biológicas (Biologia Vegetal) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e doutorado em Geociências e Meio Ambiente pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Atualmente é professora titular de Ciências Biológicas e da Saúde da Universidade Cruzeiro do Sul (São Paulo, SP). Ministra disciplinas da área da Ecologia Geral, Avaliação de Impacto Ambiental e de Ecologia de Populações e Ecossistemas. Na pós-graduação é docente do programa acadêmico Mestrado/Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática com projetos na área de ensino de Ciências e Biologia e de Educação ambiental.

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Published

2024-12-27

Issue

Section

Artigos