Approximations and deviations between the prescribed curriculum and the knowledge about the curriculum of Science from teachers of the Elementary School

Authors

  • Vitor Iotte Medeiros Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
  • José Guilherme da Silva Lopes Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65589

Keywords:

science curriculum, teacher training, elementary school, National Common Core (BNCC)

Abstract

The significant recent curricular changes allude to the need for discussion about the curriculum, articulating the understanding of teachers with the academic community. We seek to understand how the Science curriculum in Elementary Education, final years, has been understood by teachers, discussing aspects of their training. Articulating the understanding of the Lopes curriculum (2004; 2018), we used a qualitative approach through questionnaires and semi-structured interviews with 26 teachers. Data analysis was carried out using Content Analysis. We conclude that there is an understanding of the need for a more meaningful and less content-based curriculum. However, poor working conditions and the pressure of exams contribute to an uncritically practiced curriculum, favoring the fragmentation of scientific concepts, limiting advances in the quality of Science teaching.

Author Biographies

Vitor Iotte Medeiros, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Licenciado em Química pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Mestre em Educação Química (UFJF) e Doutor em Química (UFJF). Professor de Química Faculdade Vértix TR - Univértix. Professor de Química da Educação Básica.

José Guilherme da Silva Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Possui graduação em Bacharelado em Química pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1999), mestrado em Ciências pela Universidade de São Paulo (2001), graduação em Licenciatura em Química pela Universidade de São Paulo (2005) e doutorado em Química pela Universidade de São Paulo (2007). É professor associado IV da Universidade Federal de Juiz de Fora. Foi Coordenador de Licenciaturas da Pró-Reitoria de Graduação - PROGRAD no período de junho de 2011 a julho de 2014. Atuou no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/CAPES como coordenador da área de química (abril de 2010 a agosto de 2012) e Coordenador de área de gestão de processos educacionais (setembro de 2012 a abril de 2018). Foi coordenador institucional do Programa de apoio a laboratórios interdisciplinares de formação de educadores LIFE/CAPES, coordenador adjunto do Programa de Consolidação das Licenciaturas - Prodocência/Capes na UFJF e em 2018 participou da comissão institucional que elaborou o Projeto Pedagógico Institucional das Licenciaturas da UFJF. Participou da Comissão Assessora de Área - CAA/INEP no ENADE Química 2021-2022. Atualmente vem desenvolvendo ações de divulgação científica na coordenação compartilhada do projeto de extensão da UFJF "A Ciências que fazemos". Tem experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Química, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação continuada de professores da Educação Básica e Ensino Superior, Formação de professores de Química para atuação na educação básica, Divulgação Científica e estudo do conhecimento de química de professores de ciências do ensino fundamental

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Published

2025-10-17

How to Cite

Medeiros, V. I. ., & Lopes, J. G. da S. . (2025). Approximations and deviations between the prescribed curriculum and the knowledge about the curriculum of Science from teachers of the Elementary School . Revista E-Curriculum, 23, e65589. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65589