Anti-teaching policies and curriculum teaching as educational re-existence

Authors

  • Denise Moura de Jesus Guerra Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Roberto Sidnei Macedo Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e65705

Keywords:

curriculum policies, training, teaching

Abstract

This article presents arguments derived from theoretical research, analyses of actions, and conceptual constructions through which we describe anti-teaching policies and curricular teaching. In the first analytical/conceptual step, we made a list of criticisms directed at curriculum and teacher training policies that we consider anachronistic and instrumentalist for failing to emphasize the value of teachers' work and learning. We took the BNC-training as an example. In the second analytical/conceptual step, we highlight the recognition of teaching practice when linked with curricular teaching. In this conceptual construction, we identify a power that incorporates re-existence agendas related to teacher training qualification from a democratic and emancipationist perspective.

 

Author Biographies

Denise Moura de Jesus Guerra, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2009). Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal da Bahia. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Currículo e Formação, História de Vida e Educação das Relações Étnico-Raciais, Diversidade e Gênero, atuando principalmente nos seguintes temas: Metodologia e Estágio Supervisionado no Ensino de Ciências Naturais e Biologia, Pesquisa e Ensino de Ciências Naturais, História e Filosofia das Ciências.

Roberto Sidnei Macedo, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Paris 8 - Vincennes à Saint-Denis e Pós-Doutorados em Currículo e Formação pelas Universidade de Fribourg-Suíça e Universidade do Minho-Portugal. Professor Titular e diretor da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. E-mail rsmacedo@outlook.com e ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-5350-5999.

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Published

2024-06-28

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