“BNC-Formação” and the design of current teacher training policies in Brazil

between crises and utopias

Authors

  • Priscilla de Andrade Silva Ximenes Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Geovana Ferreira Melo Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65721

Keywords:

teacher training, educational policies, BNC- training, teacher professional development

Abstract

Based on a bibliographic study and documentary analysis of teacher training policies in Brazil, this article problematizes the relationships between State reform, education entrepreneurship, and the establishment of new curricular guidelines for teacher training. Grounded in a critical theoretical framework, the aim was to present the crises arising from contradictions and institutional arrangements mobilized to align curricular training policies with the political model of accountability and regulation of the teaching profession. A thorough examination of current educational legislation revealed an attempt to standardize the curriculum and teacher training under a new reformist logic. Through reflections that unveil possible horizons, this study signals the utopia of breaking away from the corporate logic in education.

Author Biographies

Priscilla de Andrade Silva Ximenes, Universidade Federal de Goiás (UFG)

 Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Docente na Faculdade de Educação/ UFG. 

Geovana Ferreira Melo, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação. Pós-doutorado em Educação pela USP. Professora Associada IV da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Docência na Educação Básica e Superior (GEPDEBS). Atualmente é diretora da Faculdade de Educação (FACED/UFU) e preside o Fórum Nacional de Diretores de Faculdades, Institutos e Centros de Educação de Universidades públicas brasileiras (ForumDir). 

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Published

2025-03-31

How to Cite

Ximenes, P. de A. S., & Melo, G. F. . (2025). “BNC-Formação” and the design of current teacher training policies in Brazil: between crises and utopias. Revista E-Curriculum, 23, e65721. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65721