The internship with research and maker education in undergraduate programmes at a federal education institute
innovation or fad?
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65963Keywords:
internship, maker education, research-based trainingAbstract
This text deals with an investigation into the praxis of Supervised Curricular Internships in undergraduate programmes at a Federal Institute of Education. The aim was analyse the training paths taken in the Chemistry and Biological Sciences degree courses, with the support of research-based training and the assumptions of Maker Education, in order to determine whether this is an innovation or just another fad. Using a qualitative approach, the data collection procedure used was the narratives of the researchers and the narratives of the trainees in their portfolios. The results indicate that the Maker practices developed collaboratively with basic education teachers in the ECS are not a fad, as they have strengthened this training itinerary with an emphasis on training teachers who are researchers of their praxis.
References
ALMEIDA, Maria; PIMENTA, Selma Garrido. Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez, 2014.
BARBIERI, Simone Corte Real; BACCIN, Scheila de Avila e Silva; BACCIN, Kétini Mafalda Sacon Baccin. Reflexões sobre a formação docente e as possibilidades de ensinagem para a cultura maker. Revista Edutec, Campo Grande, v. 2, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/EduTec. Acesso em: 20 dez. 2023.
BLIKSTEIN, Paulo; VALENTE, José; MOURA, Éliton Meireles. Educação Maker: onde está o currículo? Revista e-Curriculum, São Paulo, v.18, n.2, p. 523-544abr./jun. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/48127/32229. Acesso em: 12 ago. 2023.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. A Metáfora das Gaiolas Epistemológicas e uma Proposta Educacional. Perspectivas da Educação Matemática, v. 9, n. 20, 27 dez. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2872. Acesso em: 20 jan. 2023.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. São Paulo: Autores Associados, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 34 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
HATCH, Mark. The maker movement manifesto: rules for innovation in the new world of crafters, hackers, and tinkerers. New York: McGraw-Hill Education, 2014.
GONZAGA, Kátia Valéria P. Construindo uma proposta curricular inovadora na educação básica a partir da cultura maker. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 1084-1109, jul./set. 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/50056/. Acesso em: 12 dez. 2023.
MELLO, Dilma; Murphy, Shaun.; CLANDININ, Jean. Introduzindo a investigação narrativa nos contextos de nossas vidas: uma conversa sobre nosso trabalho como investigadores narrativos. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 1, n. 3, p. 565-583, 13 dez. 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/3006. Acesso em: 12 Jan. 2024.
MOURA, Éliton, Meireles. Formação Docente e Educação Maker: o desafio das competências. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
RAABE, André; GOMES, Eduardo B. Maker: uma nova abordagem para tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação, v.26, n.26, p. 6-20, 2018. Disponível em: https://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2018/09/Art1-vol.26-EdicaoTematicaVIII-Setembro2018.pdf.Acesso em: 10 nov. 2023.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira. Contribuições do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação para a Aprendizagem da Docência Profissional. 2016. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Universidade do Minho, Minho, 2016. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/44980. Acesso em: 20 dez. 2024.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira. Os professores, seu saber e o seu fazer: elementos para uma reflexão sobre a prática docente. Curitiba: Appris, 2017.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira; NUNES, Patrícia, G.; CUNHA, Fátima Suely Ribeiro; SALES, Paulo Alberto da Silva; SOUZA, Calixto Junior. Quando as Práticas da Formação Inicial se Aproximam na e pela Pesquisa do Contexto de Trabalho dos Futuros Professores. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, e20047, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/yQQqFrPsCmGvWSKXCJ4dV8F/?lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2022.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira; NUNES, Patrícia G.; CUNHA, Fátima Sueli Diagnóstico escolar no estágio curricular supervisionado de cursos de licenciatura pelo viés da investigação. In: SANTIAGO, Leia Adriana da Silva (org.). Formação de professores: Subsídios para a prática docente. Cachoeirinha: FI, 2021a. p. 213-233.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira; CLARIMUNDO, Tiago; NUNES, Patrícia G. Projeto de ensino de pesquisa no estágio: caminho para a articulação entre a formação e o contexto de trabalho dos futuros professores. In: SILVA, Iraci (org.). Formação de professores: subsídios para a prática docente. Volume II. 2. ed. Porto Alegre: Fi, 2021b. p. 35-57.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira; SARMENTO, Teresa; ROCHA, Simone Albuquerque; NUNES, Patrícia Gouvêa. Estágio com pesquisa em cursos de formação inicial de professores em um instituto federal de educação. Rev. Formação docente, v. 14, p. 35-47, 2022. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/588. Acesso em: 20 nov. 2023.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira; FLORES, Maria Assunção; SARMENTO, Teresa; NUNES, Patrícia. Investigating Pedagogical Practice as a Key Element in Teacher Educators’ Work at the Federal Institutes: From Existing Actions to Desired Actions. Criative Education, v. 13, n. 5, p. 1616-1633, 2022. Disponível em: https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=117549. Acesso em: 12 out. 2023.
PANIAGO, Rosenilde Nogueira. O estágio curricular supervisionado nas licenciaturas do IF Goiano com pesquisas, tecnologias e inovações makers. Goiania: IF Goiano, 2024.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro. Estágio e Docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
ZEICHNER, Kenneth M. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v.35, n. 2010, p. 479-504. Disponível em http://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357. Acesso em: 10 dez. 2023.
ZEICHNER, Kenneth M. A pesquisa-ação e a formação docente voltada para a justiça social: um estudo de caso dos Estados Unidos. In: DINIZ-PEREIRA, Julio E.; ZEINCHNER, Kenneth M. A pesquisa na formação e no trabalho docente. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 67-94.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






