Degrees in art (visual, music, dance and theater) in the state of São Paulo

first findings, some reflections

Authors

  • Ana Marcia Akaui Moreira Universidade Estadual Paulista (Unesp)
  • Kathya Maria Ayres de Godoy Universidade Estadual Paulista (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e66122

Keywords:

degrees in art, training of art teachers, teaching professionalization, artistic languages

Abstract

Are the art’s degree courses in art currently available in the State of São Paulo sufficient to meet the demands of teaching in basic education? In a quantitative/qualitative approach and based on the microdata offered by INEP/CENSUP-2018/2021, we bring some indicators that show the need to map these degrees to build an overview of the reality of São Paulo, since we consider that these data provide clues to discuss teacher training from the perspective of the neoliberal system, among other aspects, in order to obtain dense material to think about teacher training policies that contribute to the valorization of and professionalization of teachers. The results, so far, show that these courses are decreasing abruptly, which could be a sign of a lack of reflective professionals to train our students.

Author Biographies

Ana Marcia Akaui Moreira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Pós- doutoranda em Arte (IA-UNESP-2023/2025); Doutorado em Educação (UNISANTOS-2018/2021); Mestrado em Educação (UNISANTOS-2015/2017); Especialização: "Poéticas Visuais" (UNICAMP-2007/2009); "Escola de Criação" (ESPM-1997/1999) Graduação: Bacharelado em pintura, escultura e gravura (FEBASP-1987-1990). Trabalhos: Atelier próprio desde 1991; Professora acadêmica nos cursos de Arquitetura, Pedagogia, Comunicação e Jornalismo (UNISANTOS-2005/2018).

Kathya Maria Ayres de Godoy, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutora em Educação pela PUC-SP. Docente Sênior do Programa de Pós-Graduação em Artes do Instituto de Artes da Unesp/SP.

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Published

2025-10-18

How to Cite

Moreira, A. M. A., & Godoy, K. M. . A. de . (2025). Degrees in art (visual, music, dance and theater) in the state of São Paulo: first findings, some reflections. Revista E-Curriculum, 23, e66122. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e66122